واقعیت مجازی

8 خرداد 1397

واقعیت مجازی چیست

تکنولوژی واقعیت مجازی در واقع یک سناریوی کامپیوتری است. که تجربه اتفاقات و شرایط بازسازی شده را از طریق احساس و ادارک فراهم میکند. پیمایش محیطی در این نوع از شبیه سازی می تواند بیشترین شباهت را به دنیای واقعی داشته باشد. و این حس فوق العاده ایست که شما می توانید اتفاقاتی که در دنیای واقعی تجربه آنها غیر ممکن بوده را شبیه سازی و تجربه کنید.

سیستم واقعیت افزوده (AR ) را نیز می توان مدلی از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) دانست. که در آن محتوای گرافیکی نرم افزار به صورت لایه ای از تصویر به روی تصویر  خروجی دوربین یک گوشی موبایل یا تبلت و به فراخور هندسه فضایی که در آن قرار داریم منطبق می شود. و به کاربر این اجازه را می دهد تا تصاویر سه بعدی را در فضای واقعی تجربه کند.

ساخت محتوا و تاریخچه این تکنولوژی را می توان به اولین نقاشی پانورامای تاریخ مرتبط دانست .

پانوراما

تصویر پانوراما

برای بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی به شکلی که امروزه از آن استفاده می شود نیاز به هدست های مخصوص واقعیت مجازی

هدست vr

هدست مخصوص VR

یا اتاقک های سه بعدی یا به اصطلاح مولتی پروژکتور می باشد.

مولتی پروژکتور

اتاقک واقعیت مجازی (مولتی پروژکتور)

نزدیک شدن به دنیای واقعی

نزدیک شدن تجربه شبیه سازی به واقعیت، شرکت های ارائه دهنده این سرویس ها را بر آن داشته. تا با ایجاد موانع و اجسام حقیقی و یا افزودن شرایط محیطی مثل صداها، ذرات، باد و … . متناسب با سناریوی محتوای در حال پخش ذهن کاربران را به چالش بکشند.

فردی که در حال بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی است. می تواند با چرخاندن سر خود محیط پیرامونی شبیه سازی شده را ببیند.

در این محیط قدم بزند و با امکانات بصری ایجاد شده در آن تعامل داشته باشد.

تاثیر اصلی در تکنولوژی واقعیت مجازی توسط نمایشگر کوچکی ایجاد می شود که در کلاه خود نصب شده و با فاصله بسیار کم با چشم کاربر قرار می گیرند.  دارای سنسورهای حرکتی هستند (مثل گوشی موبایل) جایگزین این نمایشگرهای کوچک (گوشیهای موبایل) اتاقهای شبیه سازی با نمایشگرهای بسیار بزرگ هستند. که حداقل سه وجه اتاق را به طور کامل پوشانده اند.

سایر سیستم های واقعیت مجازی که در آن ایجاد احساس لرزش یا سایر احساسات را در کنسول های بازی یا سایر سخت افزارها برای کاربر فراهم می کنند.

که به عنوان سیستمهای هپتیک Haptic (سیستم ایجاد حس لمس ، لرزش، حرکت یا اعمال نیرو) شناخته می شوند.

این نوع تعامل با محتوا در صنایع پزشکی، بازی های ویدئویی و تمرینات نظامی به عنوان (Force feed back)  یا بازخورد نیرویی شناخته می شود.

بازخورد نیرویی

واقعیت مجازی و بازخورد نیرویی

برای درک بهتر انواع روش های برقراری ارتباط بین انسان و ماشین می توانید چرخه ورودی و خروجی مربوط به (HMI) (رابط انسان و ماشین) را ملاحظه فرمائید.

چرخه ورودی و خروجی مربوط به (HMI)

چرخه ورودی و خروجی مربوط به (HMI) (رابط انسان و ماشین)

بخش سخت افزاری واقعیت مجازی:

همانطور که در بالا گفته شد برای بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی از بعد سخت افزاری شما به موارد زیر نیازمندید.

  • پردازشگر:

در صورت بهره گیری از گوشی ها و تبلت های هوشمند با سیستم های مختلف. عمدتآ نرم افزار واقعیت مجازی بر روی پروسسور داخلی این دستگاه ها نصب و راه اندازی می گردد.

در بسیاری از نرم افزارها و عمدتا بازی های ارائه شده. بر روی واقعیت مجازی با توجه به گرافیک بالای محتوا و نیاز به پردازش سریعتر و با وقفه کمتر از یک PC با مشخصات فنی مناسب بهره گیری می شود. حال آنکه اگر محیط شبیه سازی شده در اتاق های سه بعدی (Multi Projected) تعریف شده باشد استفاده از یک PC تنها راه حل است.

  • نمایشگر:

در سیستمهای مجهز به اتاقهای سه بعدی (Multi Projected) تصویر بر روی سه، چهار و یا پنج وجه از اتاق پخش شده و کاربر با چشم غیر مسلح تصاویر را می بیند.

اتاقهای سه بعدی (Multi Projected) تصویر بر روی سه، چهار و یا پنج وجه از اتاق اتاقهای سه بعدی (Multi Projected) تصویر بر روی سه، چهار و یا پنج وجه از اتاق

در صورت استفاده از موبایل یا تبلت برای دیدن محتوا از نمایشگر خود گوشی و تبلت بهره گیری می شود.

  • کلاه خود یا Headset :

هدست یا کلاه خود واقعیت مجازی محفظه ای است. که مانند عینک بند دار یا کلاه ناقصی بر روی سر کاربر قرار گرفته و تجهیزات سخت افزاری را بر روی سر کاربر ثابت نگه می دارد.

هدست VR

  • سنسور شتاب سنج یا شیب سنج (VR Gyroscope) :

سنسور شتاب سنج

سنسور شتاب سنج یا شیب سنج (VR Gyroscope)

برای تشخیص موقعیت نگاه کاربر نیاز به تشخیص جهت و میزان حرکت سر وی می باشد تا منطبق بر آن محتوای نمایش داده شده تغییر نماید. این سنسورها به صورت معمول بر روی تمامی گوشی ها و تبلت های نسل جدید قرار دارد. همچنین این سنسورها به صورت مجزا به عنوان یک ماژول سخت افزاری قابل نصب و استفاده هستند.
سنسور تشخیص حرکت دست

سنسورهای تشخیص موقعیت

  • سنسور تشخیص حرکت دست (Hand & Finger motion detector ) :

یک سنسور حرکتی امریکای است که با نام شرکت تولید کننده یعنی Leap Motion در بازار جهانی شناخته می شود. پس از نصب برروی کلاه خود یا هدست واقعیت مجازی بدون نیاز به تماس یا. لمس حرکت و فرامین دست ها و انگشت هارا به عنوان یک ورودی مثل موس به پردازشگر منتقل می نماید .

از معروف ترین و پرکاربرد ترن سخت افزارهای ساخت محتوای واقعیت مجازی (VR) می توان به دوربین‌های 360 پانورامیک اشاره کرد که با قیمت های مناسب و برندهای مختلف در بازار عرضه می گردند.

با توجه به شتاب موجود درگسترش کاربردهای واقعیت مجازی‌، انواع سخت افزار و افزونه های نرم افزاری با برندهای. مختلف به خصوص در زمینه ی بازی های کامپیوتری به بازار معرفی می گردد .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه سفارش با ما در ارتباط باشید.

همچنین نمونه کارها را می‌توانید در بخش گالری وبسایت، آپارات پارس تاچ و اینستاگرام پارس تاچ مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *