دیجیتال سازی تنها ابزار موزه‌ها برای دیده شدن در عصر جدید

30 خرداد 1403

دیجیتال سازی در موزه‌ها، چرا و چگونه

 

دیجیتال سازی یکی از داغ‌ترین موضوعات در حوزه موزه داری است.

امروزه طراحی‌های گسترده‌ای برای ابزار و برنامه‌های تلفن‌های همراه هوشمند صورت گرفته که با فناوری‌های در موزه قابل ادغام است.

جمع‌آوری اطلاعات و آمیختن آن با تجربیات در بستر تکنولوژی برای بازدیدکنندگان همیشه جذاب بوده. مالکین موزه و مدیران موفق آن به خوبی میدانند که افزایش قدرت تکنولوژی به استقبال بیشتر مخاطبان می‌افزاید پس برای آن‌ها استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید اولویت دارد.‌

 

دیجیتال سازی موزه های علوم طبیعی

دیجیتال سازی موزه های علوم طبیعی

 

دور از زهن نیست که تجزیه و تحلیل‌های مخاطبین و بازدیدکنندگان پیرامون یک ابزار غیرمنتظره و یک تکنولوژی جدید همیشه برایشان خوشایند است و مشارکت آن‌ها را برای گسترش فرهنگ بر‌می‌انگیزد.

تغییر روش‌های سنتی برای مواجه شدن با اشیا موزه و توجه به اصل جذابیت رسانه‌ها و فناوری‌های نوظهور می‌تواند یکی از ساده‌ترین راهکارها برای جذب مخاطب باشد.

دیجیتال سازی و طراحی و ساخت سالن ایمرسیو مدیا

دیجیتال سازی: طراحی و ساخت سالن ایمرسیو مدیا در موزه سینما توسط پارس تاچ

 

شاید در ابتدا برای موزه‌داران کمی سخت باشد که برخی از پیچیدگی‌های تکنولوژی را کاملا درک کنند.

اطمینان استفاده از دکوراسیون هوشمند یا دکوراسون دیجیتال زمانی برای موزه داران حاصل می‌شود که راحتی استفاده بازدیدکنندگان را ببینند.

تلفن همراه‌های هوشمند با دوربین خود می‎توانند در ساده‌ترین حالت یک بارکد را اسکن کنند و در حالات دیگر با ورود به وب‌سایت موزه از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم بهره‌مند شوند.

تلفن همراه این فرصت را نیز به مدیران موزه‌ها می‌دهد که با رصد تعداد بازدید، طولانی یا کوتاهی زمان بازدید به اطلاعات معناداری اعم از علایق افراد، جذابیت غرفه‌ها و گیرایی محتوای خود پی ببرند.

دیجیتال سازی موزه های عکس های قدیمی

دیجیتال سازی موزه های عکس های قدیمی

دیجیتال سازی و تجزیه و تحلیل در موزه‌ها را می‌توان به چند حوزه مهم تعمیم داد:

گرفتن بازخورد قبل از بازدید

دریافت تحلیل از ترافیک بازدیدهای دیجیتال

ذخیره محتوای دریافتی یا عکسبرداری از غرفه

نظارت بر تولید محتوا جدید توسط بازدیدکننده

بررسی استفاده بازدیدکننده از بوفه و رستوران موزه

مشارکت بازدیدکنندگان از برنامه‌های تدارک دیده شده در زمان بازدید

دریافت رضایت سنجی از بازدیدکنندگان به صورت دیجیتال و غیر مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *