ویدئو مپینگ بخش مهمی از دیجیتال سازی محیط های نمایشی

22 خرداد 1403

,,,,

ویدئو مپینگ  (video mapping) چیست؟

ویدئو مپینگ تکنیکی است که از چندین پروژکتور برای تبدیل هر سطحی به یک صفحه نمایش پویا استفاده و با تکنولوژی خود کل ساختمان و نمای آن و حتی اشیاء و سطوح با شکل نامنظم را به یک صفحه نمایش بزرگ تبدیل می­کند .

video mappingبا استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تخصصی برای نمایش تصاویر و فیلم‌ها در محیطی پویا و فراگیری ایجاد و حواس مخاطب را به خوبی درگیر می‌کند.

 

پخش تصویر توسط ویدئو پروژکتور

پخش تصویر توسط ویدئو پروژکتور

 

امروزه در موزه ها و اماکن تاریخی، برای ساخت محیطی خیره‌کننده‌تر و جذاب‌تر، افزایش کارایی متفاوت نمایشگاه‌ها و ایجاد تجربیات فراگیر و جدید بازدیدکنندگان از مپینگ استفاده می‌شود.نمایش تصاویر و فیلم‌ها بر روی مصنوعات و حس حرکت و پویایی، یادگیری تصویری را افزایش می‌دهد.

این تکنیک را می‌توان برای برجسته کردن ویژگی‌های موجود در ساختمان‌های تاریخی (زنده کردن اشکال و ساختارهای خاص، نورپردازی سازه‌های سفارشی) یا نمایش تصاویر و ویدئوها بر روی دیوار، سقف و فضای خالی نمایشگاه استفاده کرد.

 

 ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

از مزایای استفاده از ویدئو مپینگ :

 

ایجاد یک محیط فرهنگی فراگیرتر و تعاملی­ تر

 

قابلیت هوشمندسازی و تعاملی شدن

 

ارائه یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان

 

امکان بیان خلاقانه و آزمون و خطا  بیشتر در طراحی نمایشگاه

 

افزایش تعامل و درک مضامین و مفاهیم فرهنگی برای بازدیدکنندگان

 

ویدئو مپینگ و زنده کردن اشیا:

از نقشه‌برداری پروجکشن می‌توان برای افزودن یک عنصر تعاملی به نقاشی‌ها استفاده کرد. با نمایش انیمیشن­ها یا فیلم ها بر روی بوم، بازدیدکنندگان می­ توانند نقاشی را به روشی جدید ببینند و درباره تاریخچه و اهمیت آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ایجاد محیط­ های یادگیری:

از نقشه برداری پروجکشن می توان برای تبدیل کل اتاق­ها یا گالری­ها به محیط­های یادگیری استفاده کرد. مثلا یک متصدی می‌تواند از نمایش تصاویر یک جنگل بر روی دیوارهای اتاق استفاده و تجربه‌ای چندحسی برای بازدیدکنندگان ایجاد کند.

ایجاد حرکت در اجسام:

بسیاری از نمایشگاه­ها و موزه­ ها دارای اشیاء ایستا مانند مجسمه یا فسیل هستند که با نمایش انیمیشن­ها بر روی این اشیا و دیجیتال‌سازی دکور، متصدیان می­ توانند حرکت و تعامل را اضافه و نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان جذاب­ تر کنند.

 تصویر ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

 ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

 ویدئو مپینگ و جزئیات برجسته:

از ویدئو مپینگ می توان برای هوشمندسازی و  برجسته کردن جزئیات خاص یک نمایشگاه استفاده کرد. مثلا تصویر بزرگ‌نمایی‌ شده‌ای از یک حشره را روی دیوار به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا جزئیات بیشتری را ببینند که در غیر این صورت ممکن است از قلم بیفتند.

ویدئو مپینگ و تبدیل مکان­ ها:

تولیدکنندگان رویداد می­ توانند از نقشه برداری پروجکشن برای تبدیل هر فضایی به یک محیط منحصر به فرد و غوطه­ ور استفاده و با نمایش تصاویر و انیمیشن­ها بر روی دیوار، سقف­ و کف، فضایی پویا ایجاد و مخاطبان را درگیر و سرگرم کنند.

ویدئو مپینگ و ایجاد یک صحنه پویا:

از ویدئو مپینگ می‌توان برای طراحی صحنه پویا با نمایش تصاویر و انیمیشن­ها که مکمل اجراکننده‌ها و ارتقای عملکردشان است، استفاده کرد.

ویدئو مپینگ و تقویت برندسازی:

تقویت برندسازی با نمایش آرم‌ها، شعارها و سایر پیام‌های برند بر روی دیوارها، کف‌ها و سطوح یک تجربه بصری خیره ­کننده و به یاد ماندنی برای مخاطبان ایجاد و در عین حال برند سازی رویداد را تقویت کرد.

 ایجاد جلوه‌های بصری منحصربه‌فرد:

این تکنولوژی به تولیدکنندگان رویداد اجازه می‌دهد تا جلوه‌های بصری منحصربه‌فردی ایجاد کنند که دستیابی به آن با نورپردازی سنتی و طراحی صحنه غیرممکن است.

با استفاده از این فناوری، موزه‌داران و صاحبان اماکن تاریخی و پربازدید می­ توانند انیمیشن­ها و نمایش­ های بصری خیره کننده ­ای ایجاد کنند که به هر رویدادی عمق و بعد می بخشند.

 

 تصویر ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

 ویدئو مپینگ بر روی ساختمان تاریخی

ویدئو مپینگ و چالش در اجرای

تخصص فنی 

مپینگ اثربخش و تاثیرگذار مانند ویدئو وال نیاز به تخصص فنی و تجهیزات مناسب دارد.

برگزارکنندگان رویداد نیاز به همکاری با کارشناسان فناوری ویدئو،صدا و نور دارند تا به نتیجه دلخواه یک  video mapping دست یابند.

هزینه و بودجه 

نقشه‌برداری پروجکشن برای تهیه تجهیزات، نرم‌افزار و آماده‌سازی سطح نمایش به متخصصان ماهر نیاز دارد که طبیعتا هزینه ­بر است

سازگاری محل برگزاری 

همه مکان‌ها و سطوح به آسانی برای تکنیک‌های مپینگ مناسب نیستند، بنابراین متخصصان رویداد باید مناسب بودن مکان انتخابی خود را به دقت بررسی و ارزیابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *