دیجیتال سازی در موزه ها یکی از داغترین موضوعات در حوزه موزه داری است. امروزه طراحیهای گستردهای برای ابزار و برنامههای تلفنهای همراه هوشمند صورت گرفته که با فناوریهای در موزه قابل ادغام است و این یعنی بهترین فرصت برای افزایش بازدیدکنندگان موزه در دسترس فعالان این حوزه قرار گرفته است. اما دیجیتال سازی در موزه به چه صورت میسر است؟ در این مقاله خواهیم دید.
دیجیتال سازی در موزه ها
جمعآوری اطلاعات و آمیختن آن با تجربیات در بستر تکنولوژی برای بازدیدکنندگان همیشه جذاب بوده است. مالکین موزه ها و مدیران موفق آن به خوبی می دانند که افزایش قدرت تکنولوژی به استقبال بیشتر مخاطبان میافزاید پس برای آنها استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید مثل نمایشگر شیشه ای لمسی اولویت دارد.
دور از ذهن نیست که تجزیه و تحلیلهای مخاطبین و بازدیدکنندگان پیرامون یک ابزار غیر منتظره و یک تکنولوژی جدید همیشه کمک کننده است و مشارکت آنها را برای گسترش فرهنگ برمیانگیزد. تغییر روشهای سنتی برای مواجه شدن با اشیا موزه و توجه به اصل جذابیت رسانهها و فناوریهای نوظهوری چون ویدئو وال ها میتواند یکی از سادهترین راهکارها برای جذب مخاطب باشد.
شاید در ابتدا برای موزهداران کمی سخت باشد که برخی از پیچیدگیهای تکنولوژی را کاملا درک کنند. اطمینان استفاده از فناوری هایی چون ایمرسیو مدیا یا دکوراسون دیجیتال زمانی برای موزه داران حاصل میشود که راحتی بازدیدکنندگان را ببینند. مخاطبین به کمک با دوربین تلفن همراه هوشمند می توانند در سادهترین حالت یک بارکد را اسکن کنند و در حالات دیگر با ورود به وبسایت موزه از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم بهرهمند شوند.
تلفن همراه این فرصت را نیز به مدیران موزهها میدهد که با رصد تعداد بازدید و مدت زمان بازدیدها به اطلاعات معناداری اعم از علایق افراد، جذابیت غرفهها و گیرایی محتوای خود پی ببرند.
کاربرد بلند مدت دیجیتال سازی در موزه ها
دیجیتال سازی و تجزیه و تحلیل در موزهها را میتوان به چند حوزه مهم تعمیم داد:
- گرفتن بازخورد قبل از بازدید
- دریافت تحلیل از ترافیک بازدیدهای دیجیتال
- ذخیره محتوای دریافتی یا عکسبرداری از غرفه
- نظارت بر تولید محتوا جدید توسط بازدیدکننده
- بررسی استفاده بازدیدکننده از بوفه و رستوران موزه
- مشارکت بازدیدکنندگان از برنامههای تدارک دیده شده در زمان بازدید
- رضایت سنجی از بازدیدکنندگان به صورت دیجیتال و غیر مستقیم