انواع نمایشگرها و ابعادشان

15 اردیبهشت 1400

انواع نمایشگرها ومقدمه ای بر رسانه

در عصر حاضر به موازات تولد گردباد رسانه ای و تعدد شبکه های ماهواره ای و اینترنتی. که طیف گسترده ای از مخاطبان جهانی را به خود جلب می کنند، یافتن مناسب‌ترین رسانه برای انتقال کامل پیام به گروه یا جمعیتی خاص،که جامعه ی هدف را تشکیل می‌دهند. از بزرگترین دغدغه های شرکت ها، صاحبان مشاغل، ارگان ها و سازمان های مردمی بوده و این مطلب زمانی برجسته تر می‌شود که می‌بینیم. در ادامه مقاله انواع نمایشگرها بررسی خواهند شد.

“بیشترین سهم از بازارها متعلق به صاحبان قویترین رسانه‌هاست “

این اصل در مقیاس های کوچک و بزرگ صادق است، برای مثال: در میان فروشندگان کالا. از یک صنف و در یک بازار خاص ، به شرط برابری توان آن‌ها در تامین کالا، بخت با فروشنده‌ای یار است که در معرفی محصولات و خدمات توانمندی بیشتری دارد. و یا در مقایسه‌ی دو آموزشگاه که از .اساتید مشترکی بهره می‌برند. درصد موفقیت آموزشگاهی که از ابزار آموزشی مناسب‌تری بهره می‌برد بالاتر خواهد بود . همچنین با سنجش میزان رضایت‌مندی مراجعه کنندگان. به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، تاثیر ابزار اطلاع رسانی و پاسخگویی را به وضوح می‌توان دید .

مروری بر انواع نمایشگرها

نمایشگرهای CRT :

تلویزیون های نسل اول که با تکنولوژی منبع نور ( لامپ اشعه ی کاتدی ) و صفحه نمایشگر کار می کند. و قابلیت پخش تصاویر با نسبت تصویر متفاوت را دارد . از معایب این انواع نمایشگرها می توان به محدودیت‌های ابعادی، کیفیت پایین رنگ ها و تصاویر. وزن بالا و نیاز به عمق زیاد برای جبران فاصله ی منبع نور با صفحه ی نمایش اشاره کرد .

نمایشگرهای CRT

نمایشگرهای CRT

نمایشگرهای LCD وPlasma  :

صفحه نمایش با تکنولوژی کریستال مایع (LCD) به این صورت عمل میکند که ذرات ریز کریستال مایع در میان دو صفحه. شیشه ای تخت بصورت اصطلاحا ساندویچ شده قرار میگیرند. که با تغییر اندازه جریان الکتریکی وارده به کریستال‌ها تصویر نهائی شکل می گیرد. ضعف بزرگ کیفی این انواع نمایشگرها عدم توانایی نمایش رنگ مشکی کامل می باشد . طول عمر بالاتر ، وزن کمتر ، مصرف برق کمتر و قابلیت پخش پیکسل های بیشتر از مزایای این نمایشگر نسبت به نمایشگر پلاسما می باشد .

نمایشگر پلاسما

تکنولوژی شکل گیری تصویر در انواع نمایشگرها پلاسما تفاوت های زیادی با اتفاقی که در لامپ های فلوروسنت رخ می دهد دارد. بدین نحو که صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده است. که در هر سلول دو صفحه مجزا شیشه ای وجود دارد که این دو صفحه توسط یک شکاف از یکدیگر جدا شده اند. در درون این شکاف ترکیب گاز نئون – زنون  (NeonXenon)قرار میگیرد که در حین ساخت دستگاه این گاز به فرم مایع (Plasma) در می آید.

نحوه شکل‌گیری تصویر در نمایشگر

هنگامی که تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد این گاز باردار شده و تولید فسفر قرمز ، آبی و بالاخره سبز را می نماید. که این نیز در نهایت موجب شکل گیری تصویر میگردد. به هر واحد این فسفرهای رنگی پیکسل گفته میشود. بر خلاف LCD ها نمایشگر پلاسما رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهد.

زاویه دید یک نمایشگر پلاسما نیز از یک نمایشگر LCD بیشتر است .

در هر دو انواع نمایشگرهای فوق یک منبع نوری شامل ۲ تا ۱۶ عدد لامپ CCFL  (لامپ فلوتئورسنت کاتدی سرد ). از پشت صفحه و از فاصله ی تقریبا یک اینچ به صفحه ی نمایش می تابد و تصویر در جلوی صفحه پدید می آید . محدودیت ابعادی و افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب هر دو نوع نمایشگر است.

 نمایشگر پلاسما

نمایشگرهای LED  :

بزرگ ترین تفاوت این نوع نمایشگر با LCD ها منبع نوری آن ها است بطوری که در نمایشگر های LED تصویر. بر روی یک صفحه ی LCD تشکیل می شود اما منبع نوری لامپ LED سفید رنگ می باشد. این امر باعث افزایش کنتراست تصویر می گردد . در این نوع نمایشگر نیز افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب به شمار می آید .

TFT_Structure

نمایشگرهای OLED  :

برخلاف نمایشگرهای LCD و LED معمولی ، انواع نمایشگرها ی OLED نیازی به منبع نور جداگانه از صفحه ی تصویر ندارند. بدین معنی که هر پیکسل خود دارای نور می باشد و این باعث افزایش چشم گیر کیفیت رنگ ها و تصاویر می گردد . قیمت بالای این نمایشگرها با توجه به تکنولوژی ساخت ، از بزرگترین معایب آن به شمار می آید .

نمایشگرهای OLED

نمایشگرهای OLED

نمایشگرهای LED  صنعتی : نمایشگرهای LED  صنعتی

نمایشگرهای LED  صنعتی

ویدئو پروژکتور ها :

در سال ۱۸۸۹م. یکی از کارمندان شرکت ادیسون به اسم ویلیام کندی لوری دیکسون نوعی دستگاه نمایش فیلم اختراع کرد. که پنج سال بعد(۱۸۹۴م.) با نام تجاری کینه‌توسکوپ (متحرک نما) در نیویورک به معرض نمایش گذاشته شد. کینه‌توسکوپ دستگاهی بود که هرکس از سوراخ آن به درون می‌نگریست و دسته‌ای را می‌چرخاند. تصاویر متحرکی را مشاهده می‌کرد.

این وسیله ابتدا به‌عنوان مکمل گرامافون و برای رونق بخشیدن به بازار آن طراحی شده بود وهدف آن بود که با افزودن امکان تماشای عکس متحرک، بر جذابیت گرامافون. نزد خریداران افزوده شود. ولی حدود یک سال بعد لویی لومیر صنعتگر ثروتمند فرانسوی با ساختن دوربین فیلم‌برداری و پروژکتور و افتتاح اولین سالن سینما. در گراند کافه پاریس (۲۸ دسامبر ۱۸۹۵م.) نخستین گام‌ها را برای علاقمند کردن مردم به این پدیده ی نو برداشت.

ویدئو پروژکتور امروزی

اما ویدئو پروژکتور امروزی دستگاهی است که با دریافت سیگنال های ویدئویی از طریق سیستم. لنزی تصاویر را روی یک صفحه ی نمایش می تاباند . در این نوع از مکانیزم نمایش ، یکی از بزرگترین محدودیت های سایر نمایشگرها یعنی عدم امکان تغییر ابعاد تصویر ( بزرگ تر یا کوچک تر کردن صفحه ی نمایش ) برطرف شده و. اساس کار بر تاباندن تصویر به سطوح دیگر است لذا امکان استفاده در مکان های مختلف نیز به راحتی فراهم شده است .

ویدئو پروژکتور

از نظر نوع استفاده ویدئو پروژکتور ها به این شرح تقسیم بندی می شوند :

  • پروژکتورهای دیجیتال ِDigital Projectors
  • پروژکتورهای سینمایی  Movie Projectors
  • پروژکتور های نمایش معکوس Overhead Projectors
  • پروژکتورهای نمایش اسلاید Slide Projectors

اجزای تشکیل دهنده ی ویدئو پروژکتور

اجزای تشکیل دهنده ی یک ویدئو پروژکتور را می توان این گونه نام برد :

  • سیستم ایجاد تصویر
  • صفحه ی نمایش

ویدئو پروژکتور های امروزی از نظر ایجاد تصویر بر روی لنز خروجی در دو نوع LCD و DLP تولید می شوند .

ویدئو پروژکتور های LCDویدئو پروژکتور های LCD

ویدئو پروژکتور های DLP :ویدئو پروژکتور های DLP

مقایسه ی عملکرد ویدئو پروژکتور های  LCD و DLP :

اثر رنگین کمانی، مهمترین ضعف فن آوری DLP است که در پروژکتورهای LCD وجود ندارد. این حالت تابش های راه راه مانندی است که در فواصل زمانی بسیار کوتاه اتفاق می افتد و به صورت رنگین کمان قابل مشاهده است. اثر رنگین کمانی می تواند کاملاً گیج کننده باشد و تمام لذت تماشای یک فیلم و یا ویدیو را از مخاطب بگیرد. حالات مبهم نمایی (Dithering Artifacts) یکی دیگر از معایب فناوری DLP است.

رفع مشکلات قبلی در LCD

همانطور که عنوان شد، آیینه ها در چیپ DLP به صورت صفر و یک عمل می کنند. و توانایی نمایش رنگ خاکستری و طیف رنگ ها را ندارند. برای رفع این مشکل، آیینه ها با سرعت زیاد نور را قطع و وصل می کنند. تا چشم های مخاطب بتواند میانگین لازم رنگ را دریافت کند. اما این خصوصیت، ناپایداری مشهودی را همراه با نویز های تصویری در پرده نمایش، به خصوص در نقاط تیره تر ایجاد می کند. با توجه به، بکارگیری سیگنال های الکتریکی، این حالات در محصولات مبتنی بر فن آوری LCD به وجود نمی‌آید.

قابلیت‌های LCD

در محصولات مجهز به LCD قابلیت زوم «بزرگنمایی» و تعویض لنز ها وجود دارد. این ویژگی امکان نصب پروژکتور در نقطه دلخواه را برای کاربر به همراه خواهد داشت. از این رو کاربر می تواند از این محصولات در فضاها و اتاق های بسیار کوچک نیز بهره ببرد. همچنین فناوری LCDبه واسطه قدرت پخش رنگ بیشتری که دارد گزینه مناسب‌تری برای محیط‌های وسیع یا حتی فضاهایی می‌باشد که نور در آن زیاد است. عدم وجود چرخ-فیلتر در طراحیLCD  باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی و میزان تولید گرما خواهد شد.

فناوری‌های موجود در LCD

علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین برتری‌های فناوری LCD این است که به واسطه آن رنگ ها، یک دست و بدون وقفه بر روی پرده پخش می شوند. و نگاه کردن طولانی مدت به آن باعث خستگی و آسیب رسیدن به چشم نمی شود. این ویژگی برای محیط های آموزشی بسیار حائز اهمیت است، چراکه در این مکان‌ها از پروژکتور به طور مداوم استفاده می شود. پروژکتورهای LCD که با هدف استفاده در سینماهای خانگی تولید شده اند. نسبت قیمت به کارایی بسیار مناسبی دارند. محصولاتی با کیفیت p۱۰۸۰ در مقایسه با مدل های مشابه مبتنی بر فن آوری DLP از کنتراست. بسیار بالاتر و عمق بیشتری برای رنگ مشکی برخوردار هستند.

ساختار پیکسل های محصولات مبتنی بر  LCDبسیار دقیق تر است، در نتیجه تصاویر شفاف تری را به نمایش در خواهند آورد.  امروزه با افزایش عمر تولید پروژکتور های DLP بسیاری از نواقص فوق در حال رفع بوده و با توجه به عمر بالای منبع نوری ، مصرف کمتر برق و متعادل شدن قیمت آن تعدادطرفدارانش در حال افزایش است .

صفحه ی نمایش  Projection Screen :

صفحه ی نمایش عموما به پرده ای اطلاق می شود که از طریق یک اسکلت بندی در مکانی نصب می شود و تصاویر تابیده شده ازسوی پروژکتور را نمایش می دهد.  امروزه صفحات نمایش به تبعیت از تنوع استفاده از ویدئو پروژکتور ها در انواع زیر یافت می شود :

پرده پارچه‌ای

پرده های پارچه ای پرده هایی از جنس پارچه (ماهوت) سفید یا خاکستری رنگ هستند. که یا توسط اسکلت بندی بطور دائم در محل مورد نظر نصب می شوند و یا قابلیت جمع شدن به دور خود را توسط یک سیستم الکترکی یا مکانیکی دارا می باشند . از این نوع پرده ها درسالن های چند منظوره و یا سینماها استفاده می شود . در پرده های سینمایی تعداد زیادی حفره جهت عبور امواج صوتی از پشت پرده به سمت حاضرین روی پارچه ایجاد می گردد.

انواع جدید تر این نوع پرده ها که داخل قاب ها و رول های قابل حمل نصب می شوند از جنس الیاف بافته شده(با پایه ی متنوع) است که با لایه ای از وینیل پوشانیده شده است . برای افزایش درخشندگی تصویر و افزایش ضریب باز تابش صفحه یا مواد آن آلومینایز شده و یا به آن ریزدانه های شیشه ای افزوده می شود .

رنگ

لایه ی رنگ دیوارهایی که دارای صافی سطح قابل قبولی بوده و اصولا به عنوان قسمتی. از صفحه ی نمایش ساخته می شوند را با اجرای دو یا سه لایه رنگ خاکستری یا سفید که عموما حاوی درخشان کننده هایی مثل ریزدانه های شیشه ای هستند. به یک صفحه ی نمایش تبدیل می کنند. در این روش زیر سازی دیوار و نوع آستر استفاده شده در کیفیت تصویر تاثیر گذارند .

ورق نمایش نانو

ورق های نمایش نانو نسل جدید تر صفحات نمایش هستند که عموما در دو نوع شفاف و مات (Clear &  (Opaque البته با درجات گوناگون تولید می شوند. و امکان نصب راحت مثل چسباندن روی سطوح مختلف را دارا هستند . انعطاف پذیری این ورق ها امکان تبدبل هر سطحی را به یک صفحه ی نمایش ایجاد می کند. این ورق ها قابلیت پخش تصویر از پشت و رو برو را دارا می باشند (Front Projection &Back projection) که این توانایی بسیاری از محدودیت های صفحات نمایش پیشین را از بین برده است.

 

برای مشاهده مقاله مرتبط با ابعاد نمایشگرها و مقایسه کیفیت تصویر آن‌ها کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه سفارش با ما در ارتباط باشید.

همچنین نمونه کارها را می‌توانید در بخش گالری وبسایت، آپارات پارس تاچ و اینستاگرام پارس تاچ مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *