استفاده از فناوری در موزه و نمایشگاه؛ راهکارهای مدرن برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان

23 خرداد 1403

در دنیای امروز فناوری به جای جای زندگی ما ورود کرده است و با هدف بهبود کیفیت زندگی‌مان هر روز گامی تازه برمی‌دارد. در این میان موزه‌ها هم بی‌نصیب نمانده‌اند. در واقع فناوری به موزه‌ها و نمایشگاه‌ها نیز راه پیدا کرده و تجربه جدیدی برای علاقمندان به این حوزه خلق می‌کند.

رد پای فناوری در موزه و نمایشگاه‌ها

موزه‌ها در سرتاسر جهان در حال رشد هستند و بیش از پیش متوجه می‌شوند که چگونه فناوری پیشرفته، تجربه بازدیدکنندگان را بهبود می‌دهد. بر اساس انتشارات آنلاین بخش موزه‌های جهانی Museums + Heritage Advisor، فناوری‌هایی که در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها به کار می‌روند، شامل نوآوری‌هایی مانند ویدیو مپینگ، نمایشگرهای هولوگرافیک، راهنمای اپلیکیشن‌ها، VR و حتی فناوری جریان بازدیدکننده است.

در حالی که بیشتر این فناوری‌ها مستقیماً بر تجربه بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارند، اطلاعات مبتنی بر مکان مانند فناوری جریان بازدیدکننده به موزه‌ها کمک می‌کند تا نحوه تعامل بازدیدکنندگان با نمایشگاه‌ها و حرکت آنها در ساختمان را درک کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها بیشتر به کدام قسمت جذب می‌شوند، و این اطلاعات به خلق تجربیاتی کمک می‌کند که بازدیدکنندگان را باز هم به نمایشگاه یا موزه بازگرداند. در واقع، فناوری مبتنی بر مکان چیزهای زیادی برای ارائه به صنعت موزه دارد، زیرا درک آنچه مخاطبان شما را درگیر می کند برای قوی و مرتبط نگه داشتن صنعت موزه حیاتی است.

در واقع، شاید بتوان گفت که یکی از بهترین و پراهمیت‌ترین پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در رابطه با موزه‌ها و نمایشگاه‌ها رخ داده است، استفاده از فناوری برای شناخت رفتار بازدیدکنندگان است. به این ترتیب می‌توان علائق آنها را شناخت و بر همان اساس بهترین تجربه را برای آنها خلق کرد. در این مقاله ما به همین موضوع پرداخته‌ایم. اینکه امروزه، موزه‌ها با کمک فناوری و تکنولوژی هوشمند، می‌توانند از مدیریت ارتباط یا مشتری (CRM) برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان استفاده کنند.

همراهی هوشمند بازدیدکنندگان

یک ارتباط نوآورانه توام با فناوری و تکنولوژی هوشمند این امکان را به شما می‌دهد که مشتریان را پیگیری و با آن­ها به بهترین شکل ممکن ارتباط بگیرید، ترندهای فصلی و الگوهای بازدیدکنندگان را شناسایی  کرده و استراتژی­ خود را برای داده­‌هایی که جمع­ آوری و ذخیره می­ کنید توسعه دهید. به علاوه، استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را بر اساس اطلاعات موجود در CRM خود توسعه داده و نگاهی بلند مدت نسبت به بازدیدکننده خود داشته باشید.

در حالی که فن­اوری و نوآوری‌های زیادی برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان وجود دارد، ما معتقدیم که هیچ نمایشگاهی نباید نگران ویژگی­‌های پیچیده و تخصصی فناوری باشد. در واقع تعامل با تکنولوژی برای فراهم کردن بهترین تجربه برای بازدیدکنندگان، می‌بایست تنها دغدغه برپاکنندگان نمایشگاه‌ها باشد.

بازدید هوشمند از نمایشگاه ها

تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان به کمک فناوری

با بهره‌گیری از فناوری، اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار می‌گیرد و به کمک تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات به دست آمده، می‌توان تجربه بازدیدکنندگان را تا حد زیادی بهبود داد. برخی از اطلاعاتی که فناوری به کار رفته در موزه‌ها به ما می‌دهد، به شرح زیر است:

  1. زمان رزرو افراد بازدیدکننده برای کنترل ترافیک
  2. شناخت مشکلات احتمالی در فرآیند تهیه بلیط و بازدید
  3. شرکت در نظر سنجی و بازخورد مستقیم آن­ها و…

این رصدها بینش بسیار ارزشمندی را برای جذب مخاطب و نحوه ارائه خدمات بیشتر در آینده به برپاکنندگاه نمایشگاه‌ها می‌دهد و صد البته تجربه بازدیدکنندگان را تا حد زیادی بهبود می­‌بخشد. به علاوه، برخورداری از این اطلاعات به مالکان و مدیران نمایشگاه‌ها و موزه‌ها جرأت نوآوری و خلاقیت می‌دهد.

 

بازدید هوشمند از نمایشگاه و موزه

ردیابی بازدیدکنندگان موزه

موزه‌ها از فناوری ردیابی بازدیدکننده برای درک تجربه آنها استفاده می کنند و از داده‌ها‌یی که به دست می‌آورند، برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان بهره می‌برند. در واقع این اطلاعات و داده‌ها، به موزه‌ها کمک می‌کند که همان محتوایی را عرضه کنند که با علایق بازدیدکننده همسو است. به این ترتیب تجربه کاربرد بهبود یافته، خاطره خوشی از نمایشگاه یا موزه در ذهن خواهد داشت.

بازدید هوشمند از نمایشگاه

مثلا می‌توان بسته به موقعیت افراد، محتوای چند رسانه­ ای روی دستگاه‌­ها پخش کرد. حتی موزه دمو در ایتالیا فرآیند جدیدی را اتخاذ کرده تا از طریق ردیابی اتصالات Wi-Fi و نصب سنسورهای سه بعدی با استفاده از فناوری هوشمند افراد را شمارش می کند. به کمک داده‌های به دست آمده، خدماتی به بخش‌های تردد و حمل‌ونقل ارائه می‌شود که در آن فناوری حسگرها جریان تردد مردم را هماهنگ و امکان ایجاد مسیر و راهنمایی بهتر را فراهم می­‌کند.

بازدیدکنندگان خود را بشناسید!

علاوه بر این، می‌توانید از پیام‌های مبتنی بر مکان و رفتار و اطلاعات موقعیت مکانی زنده، برای ارسال پیام‌های خوش آمدگویی شخصی به بازدیدکنندگان، فروش محصولات مرتبط و کسب بازخورد استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اطلاعات زنده بازدیدکنندگان را بشناسید تا بفهمید چه چیزی آنها را بیشتر جذب می‌کند. به این ترتیب بینشی خواهید داشت که کمک‌تان می‌کند فضایی را خلق کنید که واقعا برای بازدید کننده جذاب است، در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی خواهدشد و در عین حال تجارب بازدیدکنندگان را به شدت بهبود خواهید داد.

فناوری روش کار موزه‌ها را در قرن بیست و یکم متحول کرده است. ابزارهای دیجیتال و راه حل های بازاریابی با هدف خلق تجربه‌های عالی برای بازدیدکنندگان استفاده می‌شود. با استفاده از فناوری، بازدیدکنندگان قادرند به کاوش و تعامل با نمایشگاه ها به روش هایی که قبلاً غیرقابل تصور بود، بپردازند.

بدانید که بازدیدکنندگان شما چه می خواهند

ترندهای فناوری موزه به این نکته اشاره دارد که موزه‌ها از فناوری نوآورانه‌تری برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند. موزه‌ها اغلب در رویکردشان سنتی دیده می‌شوند، اما واقعیت این است که رویکرد آنها هم همزمان با پیشرفت تکنولوژی در همه زوایای زندگی، در حال تغییر است. اکنون، تحقیقات مناسبی در مورد آنچه که گروه خاصی از مردم از موزه انتظار دارند انجام می‌شود تا تأثیر بسیار عمیق‌تری ایجاد کند. فناوری موقعیت یابی فضاهای داخلی (مثل mapsted) با دیجیتالی کردن این تجربه‌ها در مرکز قرار می‌گیرد. این فناوری علاوه بر اینکه به آسانی استفاده می‌شوند و ایمن هستند – از آنجایی که مشتریان می‌توانند از دستگاه های تلفن همراه‌شان استفاده کنند – اطلاعات مفید بی شماری را نیز شامل می‌شوند.

بازدید هوشمند از گالری نقاشی به وسیله فناوری موقعیت یابی

می‌توان با اطمینان گفت که وفاداری و رضایت مشتری به‌تدریج به امر مهمی تبدیل شده است به طوری که در صنعت گردشگری مدرن، تمامی استراتژی‌ها و فناوری و تکنولوژی هوشمند مذکور برای غنی‌سازی تجربه مشتری و ایجاد تجربه مثبت مشتری نقش دارند.

محصولاتی که بازدید از موزه‌ها را ساده کرده‌اند

بازدید از موزه‌ها به کمک محصولاتی که در سال‌های اخیر تولید و عرضه شده‌اند، یک تغییر شگرف را به خود دیده‌اند. محصولاتی چون کیوسک لمسی و استند لمسی، کیوسک بلیط دهی، نمایشگر شیشه‌ای لمسی و بسیاری دیگر بازدید از موزه‌ها را بسیار ساده کرده‌اند. به عنوان مثال کیوسک لمسی در موزه‌ها برای معرفی اشیاء موجود در موزه و مشخصات آن‌ها به کار می‌رود و دیده کاملی به علاقمندان می‌‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *