راهکارهای مدرن کنترل ترافیک، ایده هایی که برای کلان شهرها بی نظیرند!

22 خرداد 1403

با وجود اینکه فناوری در کنار فوایدی که دارد، جوانب منفی زیادی هم در زندگی آدم ها داشته است، گاهی حسابی گل می کارد. به عنوان مثال فناوری حتی برای ترافیک های سنگین شهرهای بزرگ هم راه حل ها و محصولاتی ارائه داده است.

مثلا، در میان تمام محصولات حاصل از فناوری که برای آسان کردن تمام جوانب زندگی ما طراحی شده‌اند (محصولاتی چون میز لمسی یا نمایشگر شیشه‌ای لمسی و …) کیوسک‌های هوشمند را نمی‌توان نادیده گرفت، آن هم در شهرهای شلوغ که ترافیک زمان زیادی از شهروندان را هدر می‌دهد. در این شرایط محصولی که بتواند عبور و مرور و ترافیک را مدیریت کند از ارزش بی‌نظیری برخوردار خواهد بود.

در عصری که همه چیز از تلفن گرفته تا تلویزیون و خانه‌ها «هوشمند» شده‌اند، شهرهای هوشمند به عنوان بلندپروازانه‌ترین مفهوم دیده می‌شود. هرچند، حتی در کشور ما نیز برخی المان‌های شهرهای هوشمند در سطح خرد قابل استفاده است.

کیوسک هوشمند چیست؟

کیوسک هوشمند از صفحه یا صفحه‌های دیجیتال تعاملی تکی یا دوگانه تشکیل شده‌است و عموما در مناطق پر رفت و آمد در فضای عمومی و خصوصی نصب می‌شوند.  کیوسک هوشمند در اصل یک سیستم اطلاعات عمومی است که به طور گسترده به عنوان نقاط تماس اطلاعاتی در تنظیمات بسیار متنوعی به کار می‌رود، زیرا یک رابط اینترنتی راحت و کاربرپسند دارد که به خوبی برای فضاهای عمومی مناسب است. این کیوسک‌ها در هسته خود صرفاً یک کیوسک اطلاعاتی هستند که برای دسترسی و اطلاعات مربوط به خدمات و امکانات شهری مستقر می‌شوند.

از راهیابی و سرگرمی تا هشدار!

از کیوسک‌های هوشمند می‌توان برای ارائه طیف وسیعی از خدمات ایمنی عمومی استفاده کرد. این کیوسک‌ها می‌توانند در صورت بروز بلایای طبیعی یا سایر شرایط اضطراری کمک و اطلاعات اضطراری را به شهروندان ارائه دهند. آنها همچین قادرند به سنسورها و دوربین‌هایی مجهز شوند که توانایی تشخیص رفتارهای مشکوک را دارند و در صورت لزوم هشدار می‌دهند.

از کیوسک‌های هوشمند در عین حال می‌توان برای ارائه طیف وسیعی از خدمات سرگرمی و فرهنگی استفاده کرد. آنها می‌توانند به نمایشگرهای تعاملی و محتوای چندرسانه‌ای مجهز شوند که تاریخ و فرهنگ محلی را به نمایش می‌گذارد. حتی می‌توان از آنها برای دسترسی به کتابخانه‌های دیجیتال و سایر منابع آموزشی استفاده کرد.

کیوسک های عمومی نیز ابزار مهمی برای جمع آوری داده‌ها در مورد استفاده از خدمات و امکانات عمومی هستند. آنها می توانند به سنسورها و دوربین‌هایی مجهز شوند که می‌توانند عبور و مرور آدم‌ها و سایر الگوهای استفاده را تشخیص دهند. از این اطلاعات می‌توان برای بهبود طراحی و مدیریت فضاها و خدمات عمومی استفاده کرد. در مجموع، یکی از مزایای کلیدی استفاده از کیوسک‌های هوشمند به عنوان بخشی از ماتریس گسترده شهر هوشمند این است که می‌توان آنها را برای رفع نیازهای منحصر به فرد هر شهر به صورت سفارشی استفاده کرد.

با کیوسک هوشمند، درگیر ترافیک نخواهید شد

کیوسک‌ هوشمند یا کیوسک تعاملی به عنوان تابلوهای راهنما، می‌تواند در بخش‌های پرتردد برای رفع شلوغی‌های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده بسیار مفید واقع شود:

  • سیستم‌های دیجیتال هوشمندسازی شده می‌توانند جای تابلوهای سنتی در شهرها را بگیرند
  • انواع مختلف کیوسک هوشمند همیار و همکار خوبی برای سیستم‌های ناوبری هستند
  • امروزه کانون توجه و جلب مخاطب در تبلیغات و تابلوهای هوشمند حرف اول را دارد

 

کیوسک‌ هوشمند، راهنمای ترافیک

 

کیوسک‌ها یا صفحات نمایش هوشمند اطلاعات را توسط حسگرهای مختلف ترافیکی دریافت کرده و اطلاعات به دست آمده را پس از تحلیل، بدون درنگ و به صورت آنلاین به نمایش می‌گذارند. سیستم کیوسک های هوشمند از اینترنت اشیاء نیز بهره می‌برد. آن‌ها مسیرهای جایگزین را با زمان حدودی آن تخمین می‌زنند، داده‌ای که باعث صرفه جویی در زمان عبور و مرور، و در نتیجه کاهش استرس رانندگان می‌شود.

ترافیک، مشکل اصلی اکثر کلان شهرهای جهان

مدیریت کارآمد ترافیک می تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

سیستم کنترل ترافیک هوشمند بر اساس یک اصل ساده است:

“یک ماشین فقط در صورتی می تواند جلوتر برود که فضایی برای آن وجود داشته باشد” و “چراغ ها تا زمانی که ماشین های فعلی گذر نکرده اند سبز می ماند”.

با قرار دادن سنسورها در هر ورودی و خروجی از یک تقاطع و نظارت بر تعداد خودروهای حاضر در تقاطع، می توان ترافیک را بسیار کارآمد کرد.

کاربرد خوبی در پردازش سیگنال دیجیتال وجود دارد اما مزیت مطلق چنین سیستمی تنها در صورتی محسوس خواهد بود که هر تقاطع در یک شهر توسط این سیستم کنترل شود.

 

کیوسک‌ تعاملی راهنمای ترافیک

 

تعامل با شهروندان از طریق تصویر و پیام

کیوسک‌های تاچ یا تابلوهای دیجیتال را می‌توان رابط بین شهردار و مردم دانست. کیوسک های تعاملی وظیفه  اطلاع‌رسانی در مورد خدمات شهری را برعهده دارد و شهروندان می‌توانند از قسمت‌های مشخص شده در کیوسک برای ارسال پیام و درخواست خود بهره ببرند.

اطلاع‌رسانی‌هایی مثل برگزاری رویدادهای فرهنگی یا تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و دیگر پیام‌های عمومی همگی می‌توانند توسط کیوسک‌‌ها منتشر شود.

این اتفاق می‌تواند مردم را در امور شهری مشارکت داده و اهمیت شهروندی آن‌ها را برای مدیران شهری دوچندان جلوه دهد.

تبادل نظر و دریافت بازخوردهای مستقیم از جمله روش‌هایی است که می‌تواند اعتماد مردم با مدیران خود را پررنگ‌تر سازد.

 

فایده مدیریت هوشمند ترافیک

ایمنی ترافیک شهر

ساده سازی و دسترسی همگانی

کاهش ازدحام کیفیت هوای بهتر

کنترل ترافیک کارآمد

شهر زنده هست و با تکنولوژی، بهتر اداره می شود

وجود نمایشگرهای تعاملی که با داده‌های برخط (آنلاین) و اطلاعات منحصر به فرد خود، ارتباط سودبخش و مفیدی با افراد و رانندگان برقرار می‌کنند برای هر شهری کارآمد است.

ورودی و خروجی هوشمند

اطلاع رسانی به افراد برای ورود به فضای جدید مثلا نوع مسیر، ورودی و خروجی‌های جاده و میزان سرعت مجاز برای مدیریت بهتر ترافیک و بهره‌مندی از تابلوهای پویا که با خلاقیت علائم جاده را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد مدیران شهری با توجه به رشد روز افزون فناوری‌های جدید باید شهرها و جاده‌های خود را با سیستم‌های ترافیک شهری مانند کیوسک‌های اطلاع رسانی مجهز کنند.

 

کیوسک هوشمند

کیوسک‌های هوشمند و تابلوهای تعاملی دیجیتال برای جلب توجه و تصمیم‌گیری بهتر

همیشه برای سازندگان تابلوهای قدیمی توجه افراد یک دغدغه بزرگ بوده و هست. امروزه با ورود فناوری تابلوهای هوشمند می‌توان گفت که نادیده گرفتن این نوع علائم به درصد بسیاری کمی رسیده. هر راننده‌ای در هنگام سفر خود یا حتی عابران پیاده مجذوب پویایی این نوع تکنولوژی می‌شوند که شاید بتوان گفت نادیده گرفتن آن‌ها سخت یا محال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *