موزه دیجیتال یکی از مهمترین معیارها برای برآورد کردن میزان تعامل بازدیدکنندگان است. تجربه نشان داده است که اکثر افراد قبل از حضور خود در محل موزه ابتدا وارد وبسایت رسمی آن شده و در آن به دنبال علایق خود میگردند.
در صورتی که کاوش انجام شده توسط بازدیدکننده مجازی موفقیت آمیز باشد، مخاطب برای بازدید حضوری اقدام میکند. می توان گفت یادگیری آنچه که به صورت آنلاین مورد علاقه مصرف کنندگان است، دلیل خوبی برای ارائه یک تجربه حضوری قدرتمند و مفیدتر شدن آن است.
برای مطالعه بیشتر در حوزه دیجیتال سازی اینجا کلیک کنید.
به دست آوردن مدت زمان حضور افراد در موزه به تفکیک غرفهها
توجه به بازدیدهای مکرر یک بازدیدکننده از غرفههای مختلف
ترسیم مسیر پیادهروی و تردد بهینه مخاطبین و شناسایی مکان های پرتردد
شخصی سازی موزهها با دکوراسیون هوشمند در سطوح مختلف
همواره مدیران موزه به دنبال شناخت یا الگوهایی در میان انواع خاصی از مخاطبان هستند. این شناخت باعث میشود پیشنهادات مفیدتری ارائه دهند و در عین حال توانایی خود را برای شناسایی و خدمت به بازدیدکنندگان خاص یا پژوهشگران افزایش دهند.
موزه داران، همگام با تحولات فناوری
جهان دیجیتال امروز دیگر برای هیچ شخص و هیچ موسسه ای تامل نمی کند و سریع ترین راه را در مسیر پیشرفت خود می پیماید. این مدیران و موسسان موزه ها و نمایشگاه ها هستند که می توانند تصمیم بگیرند که از چه راهی و چگونه خود را به قطار پیشرفت برسانند. به عنوان مثال موزه دارانی که از میز لمسی استفاده می کنند یا به کمک ویدئو وال تجربه ای متفاوت برای بازدیدکنندگان ایجاد می کنند، قطع به یقین پیشرفتی همسو با فناوری و دنیای پرسرعت خواهند داشت.
بنابراین به مدیران موزه توصیه می شود پیش ازهر نوع اقدام برای طرح های عمرانی، فرهنگی و هنری، سرفصل های تکنولوژی روز را در راس برنامه های خود قرار دهند. این اقدام باعث می شود تا مجدد مجبور نباشند برای به روز رسانی خود نیمی از راه رفته را برگردند.
موزه داران می توانند در امور دیجیتال سازی با متخصصان این امر مشورت داشته باشند تا دکوراسیون فضا همواره به روز و برای بازدیدکنندگان جذاب باشد.
دیجیتال سازی در موزه ها یکی از داغترین موضوعات در حوزه موزه داری است. امروزه طراحیهای گستردهای برای ابزار و برنامههای تلفنهای همراه هوشمند صورت گرفته که با فناوریهای در موزه قابل ادغام است و این یعنی بهترین فرصت برای افزایش بازدیدکنندگان موزه در دسترس فعالان این حوزه قرار گرفته است. اما دیجیتال سازی در موزه به چه صورت میسر است؟ در این مقاله خواهیم دید.
جمعآوری اطلاعات و آمیختن آن با تجربیات در بستر تکنولوژی برای بازدیدکنندگان همیشه جذاب بوده است. مالکین موزه ها و مدیران موفق آن به خوبی می دانند که افزایش قدرت تکنولوژی به استقبال بیشتر مخاطبان میافزاید پس برای آنها استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید مثل نمایشگر شیشه ای لمسی اولویت دارد.
دور از ذهن نیست که تجزیه و تحلیلهای مخاطبین و بازدیدکنندگان پیرامون یک ابزار غیر منتظره و یک تکنولوژی جدید همیشه کمک کننده است و مشارکت آنها را برای گسترش فرهنگ برمیانگیزد. تغییر روشهای سنتی برای مواجه شدن با اشیا موزه و توجه به اصل جذابیت رسانهها و فناوریهای نوظهوری چون ویدئو وال ها میتواند یکی از سادهترین راهکارها برای جذب مخاطب باشد.
شاید در ابتدا برای موزهداران کمی سخت باشد که برخی از پیچیدگیهای تکنولوژی را کاملا درک کنند. اطمینان استفاده از فناوری هایی چون ایمرسیو مدیا یا دکوراسون دیجیتال زمانی برای موزه داران حاصل میشود که راحتی بازدیدکنندگان را ببینند. مخاطبین به کمک با دوربین تلفن همراه هوشمند می توانند در سادهترین حالت یک بارکد را اسکن کنند و در حالات دیگر با ورود به وبسایت موزه از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم بهرهمند شوند.
تلفن همراه این فرصت را نیز به مدیران موزهها میدهد که با رصد تعداد بازدید و مدت زمان بازدیدها به اطلاعات معناداری اعم از علایق افراد، جذابیت غرفهها و گیرایی محتوای خود پی ببرند.
کاربرد بلند مدت دیجیتال سازی در موزه ها
دیجیتال سازی و تجزیه و تحلیل در موزهها را میتوان به چند حوزه مهم تعمیم داد:
گرفتن بازخورد قبل از بازدید
دریافت تحلیل از ترافیک بازدیدهای دیجیتال
ذخیره محتوای دریافتی یا عکسبرداری از غرفه
نظارت بر تولید محتوا جدید توسط بازدیدکننده
بررسی استفاده بازدیدکننده از بوفه و رستوران موزه
مشارکت بازدیدکنندگان از برنامههای تدارک دیده شده در زمان بازدید
رضایت سنجی از بازدیدکنندگان به صورت دیجیتال و غیر مستقیم
در دنیای امروز فناوری به جای جای زندگی ما ورود کرده است و با هدف بهبود کیفیت زندگیمان هر روز گامی تازه برمیدارد. در این میان موزهها هم بینصیب نماندهاند. در واقع فناوری به موزهها و نمایشگاهها نیز راه پیدا کرده و تجربه جدیدی برای علاقمندان به این حوزه خلق میکند.
موزهها در سرتاسر جهان در حال رشد هستند و بیش از پیش متوجه میشوند که چگونه فناوری پیشرفته، تجربه بازدیدکنندگان را بهبود میدهد. بر اساس انتشارات آنلاین بخش موزههای جهانی Museums + Heritage Advisor، فناوریهایی که در موزهها و نمایشگاهها به کار میروند، شامل نوآوریهایی مانند ویدیو مپینگ، نمایشگرهای هولوگرافیک، راهنمای اپلیکیشنها، VR و حتی فناوری جریان بازدیدکننده است.
در حالی که بیشتر این فناوریها مستقیماً بر تجربه بازدیدکنندگان تأثیر میگذارند، اطلاعات مبتنی بر مکان مانند فناوری جریان بازدیدکننده به موزهها کمک میکند تا نحوه تعامل بازدیدکنندگان با نمایشگاهها و حرکت آنها در ساختمان را درک کنند. دادههای جمعآوریشده نشان میدهد که بازدیدکنندگان نمایشگاهها بیشتر به کدام قسمت جذب میشوند، و این اطلاعات به خلق تجربیاتی کمک میکند که بازدیدکنندگان را باز هم به نمایشگاه یا موزه بازگرداند. در واقع، فناوری مبتنی بر مکان چیزهای زیادی برای ارائه به صنعت موزه دارد، زیرا درک آنچه مخاطبان شما را درگیر می کند برای قوی و مرتبط نگه داشتن صنعت موزه حیاتی است.
در واقع، شاید بتوان گفت که یکی از بهترین و پراهمیتترین پیشرفتهایی که در سالهای اخیر در رابطه با موزهها و نمایشگاهها رخ داده است، استفاده از فناوری برای شناخت رفتار بازدیدکنندگان است. به این ترتیب میتوان علائق آنها را شناخت و بر همان اساس بهترین تجربه را برای آنها خلق کرد. در این مقاله ما به همین موضوع پرداختهایم. اینکه امروزه، موزهها با کمک فناوری و تکنولوژی هوشمند، میتوانند از مدیریت ارتباط یا مشتری (CRM) برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان استفاده کنند.
همراهی هوشمند بازدیدکنندگان
یک ارتباط نوآورانه توام با فناوری و تکنولوژی هوشمند این امکان را به شما میدهد که مشتریان را پیگیری و با آنها به بهترین شکل ممکن ارتباط بگیرید، ترندهای فصلی و الگوهای بازدیدکنندگان را شناسایی کرده و استراتژی خود را برای دادههایی که جمع آوری و ذخیره می کنید توسعه دهید. به علاوه، استراتژیهای کوتاهمدت و بلندمدت را بر اساس اطلاعات موجود در CRM خود توسعه داده و نگاهی بلند مدت نسبت به بازدیدکننده خود داشته باشید.
در حالی که فناوری و نوآوریهای زیادی برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان وجود دارد، ما معتقدیم که هیچ نمایشگاهی نباید نگران ویژگیهای پیچیده و تخصصی فناوری باشد. در واقع تعامل با تکنولوژی برای فراهم کردن بهترین تجربه برای بازدیدکنندگان، میبایست تنها دغدغه برپاکنندگان نمایشگاهها باشد.
تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان به کمک فناوری
با بهرهگیری از فناوری، اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار میگیرد و به کمک تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، میتوان تجربه بازدیدکنندگان را تا حد زیادی بهبود داد. برخی از اطلاعاتی که فناوری به کار رفته در موزهها به ما میدهد، به شرح زیر است:
این رصدها بینش بسیار ارزشمندی را برای جذب مخاطب و نحوه ارائه خدمات بیشتر در آینده به برپاکنندگاه نمایشگاهها میدهد و صد البته تجربه بازدیدکنندگان را تا حد زیادی بهبود میبخشد. به علاوه، برخورداری از این اطلاعات به مالکان و مدیران نمایشگاهها و موزهها جرأت نوآوری و خلاقیت میدهد.
ردیابی بازدیدکنندگان موزه
موزهها از فناوری ردیابی بازدیدکننده برای درک تجربه آنها استفاده می کنند و از دادههایی که به دست میآورند، برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان بهره میبرند. در واقع این اطلاعات و دادهها، به موزهها کمک میکند که همان محتوایی را عرضه کنند که با علایق بازدیدکننده همسو است. به این ترتیب تجربه کاربرد بهبود یافته، خاطره خوشی از نمایشگاه یا موزه در ذهن خواهد داشت.
مثلا میتوان بسته به موقعیت افراد، محتوای چند رسانه ای روی دستگاهها پخش کرد. حتی موزه دمو در ایتالیا فرآیند جدیدی را اتخاذ کرده تا از طریق ردیابی اتصالات Wi-Fi و نصب سنسورهای سه بعدی با استفاده از فناوری هوشمند افراد را شمارش می کند. به کمک دادههای به دست آمده، خدماتی به بخشهای تردد و حملونقل ارائه میشود که در آن فناوری حسگرها جریان تردد مردم را هماهنگ و امکان ایجاد مسیر و راهنمایی بهتر را فراهم میکند.
بازدیدکنندگان خود را بشناسید!
علاوه بر این، میتوانید از پیامهای مبتنی بر مکان و رفتار و اطلاعات موقعیت مکانی زنده، برای ارسال پیامهای خوش آمدگویی شخصی به بازدیدکنندگان، فروش محصولات مرتبط و کسب بازخورد استفاده کنید. همچنین میتوانید با اطلاعات زنده بازدیدکنندگان را بشناسید تا بفهمید چه چیزی آنها را بیشتر جذب میکند. به این ترتیب بینشی خواهید داشت که کمکتان میکند فضایی را خلق کنید که واقعا برای بازدید کننده جذاب است، در زمان و هزینه شما صرفهجویی خواهدشد و در عین حال تجارب بازدیدکنندگان را به شدت بهبود خواهید داد.
فناوری روش کار موزهها را در قرن بیست و یکم متحول کرده است. ابزارهای دیجیتال و راه حل های بازاریابی با هدف خلق تجربههای عالی برای بازدیدکنندگان استفاده میشود. با استفاده از فناوری، بازدیدکنندگان قادرند به کاوش و تعامل با نمایشگاه ها به روش هایی که قبلاً غیرقابل تصور بود، بپردازند.
بدانید که بازدیدکنندگان شما چه می خواهند
ترندهای فناوری موزه به این نکته اشاره دارد که موزهها از فناوری نوآورانهتری برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان استفاده میکنند. موزهها اغلب در رویکردشان سنتی دیده میشوند، اما واقعیت این است که رویکرد آنها هم همزمان با پیشرفت تکنولوژی در همه زوایای زندگی، در حال تغییر است. اکنون، تحقیقات مناسبی در مورد آنچه که گروه خاصی از مردم از موزه انتظار دارند انجام میشود تا تأثیر بسیار عمیقتری ایجاد کند. فناوری موقعیت یابی فضاهای داخلی (مثل mapsted) با دیجیتالی کردن این تجربهها در مرکز قرار میگیرد. این فناوری علاوه بر اینکه به آسانی استفاده میشوند و ایمن هستند – از آنجایی که مشتریان میتوانند از دستگاه های تلفن همراهشان استفاده کنند – اطلاعات مفید بی شماری را نیز شامل میشوند.
میتوان با اطمینان گفت که وفاداری و رضایت مشتری بهتدریج به امر مهمی تبدیل شده است به طوری که در صنعت گردشگری مدرن، تمامی استراتژیها و فناوری و تکنولوژی هوشمند مذکور برای غنیسازی تجربه مشتری و ایجاد تجربه مثبت مشتری نقش دارند.
محصولاتی که بازدید از موزهها را ساده کردهاند
بازدید از موزهها به کمک محصولاتی که در سالهای اخیر تولید و عرضه شدهاند، یک تغییر شگرف را به خود دیدهاند. محصولاتی چون کیوسک لمسی و استند لمسی، کیوسک بلیط دهی، نمایشگر شیشهای لمسی و بسیاری دیگر بازدید از موزهها را بسیار ساده کردهاند. به عنوان مثال کیوسک لمسی در موزهها برای معرفی اشیاء موجود در موزه و مشخصات آنها به کار میرود و دیده کاملی به علاقمندان میدهد.
شاید بتوان گفت در دنیای فناوری، ویدئو مپینگ یکی از خلاقانه ترین و جذاب ترین محصولات است. این تکنولوژی که برای اولین بار در سال 2008 معرفی شد، نقش ویژه ای در تبلیغات محیطی و برخی امور دیگر پیدا کرده است. با هم در این مقاله، ویدئو مپینگ را بیشتر می شناسیم.
ویدئو مپینگ یا نماتابی تکنیکی است که از چندین پروژکتور برای تبدیل هر سطحی به یک صفحه نمایش پویا استفاده می کند. این فناوری کل ساختمان و نمای آن و حتی اشیاء و سطوح با شکل نامنظم را به یک صفحه نمایش بزرگ تبدیل می کند.
ویدئو مپینگ با استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای تخصصی برای نمایش تصاویر و فیلمها در محیطی پویا و فراگیری ایجاد شده و حواس مخاطب را به خوبی درگیر میکند.
امروزه در موزه ها و اماکن تاریخی، برای ساخت محیطی خیرهکنندهتر و جذابتر، افزایش کارایی متفاوت نمایشگاهها و ایجاد تجربیات فراگیر و جدید بازدیدکنندگان از مپینگ استفاده میشود.نمایش تصاویر و فیلمها بر روی مصنوعات و حس حرکت و پویایی، یادگیری تصویری را افزایش میدهد.
این تکنیک را میتوان برای برجسته کردن ویژگیهای موجود در ساختمانهای تاریخی (زنده کردن اشکال و ساختارهای خاص، نورپردازی سازههای سفارشی) یا نمایش تصاویر و ویدئوها بر روی دیوار، سقف و فضای خالی نمایشگاه استفاده کرد.
مزایای استفاده از ویدئو مپینگ
ایجاد یک محیط فرهنگی فراگیر و تعاملی
قابلیت هوشمندسازی و تعاملی شدن
ارائه یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان
امکان بیان خلاقانه و آزمون و خطای بیشتر در طراحی نمایشگاه
افزایش تعامل و درک مضامین و مفاهیم فرهنگی برای بازدیدکنندگان
کاربردهای ویدئو مپینگ
برخی از مهم ترین زمینه های به کار بردن ویدئو مپینگ را در زیر می بینید:
ویدئو مپینگ و زنده کردن اشیا
از نقشهبرداری پروجکشن میتوان برای افزودن یک عنصر تعاملی به نقاشیها استفاده کرد. با نمایش انیمیشنها یا فیلم ها روی بوم، بازدیدکنندگان می توانند نقاشی را به روشی جدید ببینند و درباره تاریخچه و اهمیت آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.
ایجاد محیط های یادگیری
از نقشه برداری پروجکشن می توان برای تبدیل کل اتاقها یا گالریها به محیط های یادگیری استفاده کرد. مثلا یک متصدی میتواند از نمایش تصاویر یک جنگل روی دیوارهای اتاق استفاده و تجربهای چندحسی برای بازدیدکنندگان ایجاد کرد.
ایجاد حرکت در اجسام
بسیاری از نمایشگاهها و موزه ها دارای اشیاء ایستا مانند مجسمه یا فسیل هستند که با نمایش انیمیشن ها بر روی این اشیا و دیجیتالسازی دکور، متصدیان می توانند حرکت و تعامل را اضافه و نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان جذابتر کنند.
ویدئو مپینگ و جزئیات برجسته
از ویدئو مپینگ می توان برای هوشمندسازی و برجسته کردن جزئیات خاص یک نمایشگاه استفاده کرد. مثلا تصویر بزرگنمایی شده از یک حشره را روی دیوار به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا جزئیات بیشتری را ببینند که بدون استفاده از این فناوری ممکن است از قلم بیفتند.
ویدئو مپینگ و تبدیل مکان ها
طراحان رویدادها می توانند از نقشه برداری پروجکشن برای تبدیل هر فضایی به یک محیط منحصر به فرد و غوطه ور استفاده و با نمایش تصاویر و انیمیشن ها بر روی دیوار، سقف و کف، فضایی پویا ایجاد و مخاطبان را درگیر و سرگرم کنند.
ویدئو مپینگ و ایجاد یک صحنه پویا
از ویدئو مپینگ میتوان برای طراحی صحنه پویا با نمایش تصاویر و انیمیشنها که مکمل اجراکنندهها و ارتقای عملکردشان است، استفاده کرد.
ویدئو مپینگ و تقویت برندسازی
تقویت برندسازی با نمایش آرمها، شعارها و سایر پیامهای برند روی دیوارها، کفها و سطوح یک تجربه بصری خیره کننده و به یاد ماندنی برای مخاطبان ایجاد و در عین حال برند سازی رویداد را تقویت کرد.
ایجاد جلوههای بصری منحصربهفرد
این تکنولوژی به تولیدکنندگان رویداد اجازه میدهد تا جلوههای بصری منحصربهفردی ایجاد کنند که دستیابی به آن با نورپردازی سنتی و طراحی صحنه غیرممکن است.
با استفاده از این فناوری، موزهداران و صاحبان اماکن تاریخی و پربازدید می توانند انیمیشن ها و نمایش های بصری خیره کننده ای ایجاد کنند که به هر رویدادی عمق و بعد می بخشند.
ویدئو مپینگ و چالش ها در اجرای آن
اجرای این فناوری عاری از چالش نیست. برخی از مهم ترین چالش های این ناوری به شرح زیر است:
تخصص فنی
مپینگ اثربخش و تاثیرگذار مانند ویدئو وال نیاز به تخصص فنی و تجهیزات مناسب دارد. برگزارکنندگان رویداد نیاز به همکاری با کارشناسان فناوری ویدئو،صدا و نور دارند تا به نتیجه دلخواه یک video mapping دست یابند.
هزینه و بودجه
نقشهبرداری پروجکشن برای تهیه تجهیزات، نرمافزار و آمادهسازی سطح نمایش به متخصصان ماهر نیاز دارد که طبیعتا هزینه بر است.
سازگاری محل برگزاری
همه مکانها و سطوح به آسانی برای تکنیکهای مپینگ مناسب نیستند، بنابراین متخصصان رویداد باید مناسب بودن مکان انتخابی خود را به دقت بررسی و ارزیابی کنند.
با وجود اینکه فناوری در کنار فوایدی که دارد، جوانب منفی زیادی هم در زندگی آدم ها داشته است، گاهی حسابی گل می کارد. به عنوان مثال فناوری حتی برای ترافیک های سنگین شهرهای بزرگ هم راه حل ها و محصولاتی ارائه داده است.
مثلا، در میان تمام محصولات حاصل از فناوری که برای آسان کردن تمام جوانب زندگی ما طراحی شدهاند (محصولاتی چون میز لمسی یا نمایشگر شیشهای لمسی و …) کیوسکهای هوشمند را نمیتوان نادیده گرفت، آن هم در شهرهای شلوغ که ترافیک زمان زیادی از شهروندان را هدر میدهد. در این شرایط محصولی که بتواند عبور و مرور و ترافیک را مدیریت کند از ارزش بینظیری برخوردار خواهد بود.
در عصری که همه چیز از تلفن گرفته تا تلویزیون و خانهها «هوشمند» شدهاند، شهرهای هوشمند به عنوان بلندپروازانهترین مفهوم دیده میشود. هرچند، حتی در کشور ما نیز برخی المانهای شهرهای هوشمند در سطح خرد قابل استفاده است.
کیوسک هوشمند از صفحه یا صفحههای دیجیتال تعاملی تکی یا دوگانه تشکیل شدهاست و عموما در مناطق پر رفت و آمد در فضای عمومی و خصوصی نصب میشوند. کیوسک هوشمند در اصل یک سیستم اطلاعات عمومی است که به طور گسترده به عنوان نقاط تماس اطلاعاتی در تنظیمات بسیار متنوعی به کار میرود، زیرا یک رابط اینترنتی راحت و کاربرپسند دارد که به خوبی برای فضاهای عمومی مناسب است. این کیوسکها در هسته خود صرفاً یک کیوسک اطلاعاتی هستند که برای دسترسی و اطلاعات مربوط به خدمات و امکانات شهری مستقر میشوند.
از راهیابی و سرگرمی تا هشدار!
از کیوسکهای هوشمند میتوان برای ارائه طیف وسیعی از خدمات ایمنی عمومی استفاده کرد. این کیوسکها میتوانند در صورت بروز بلایای طبیعی یا سایر شرایط اضطراری کمک و اطلاعات اضطراری را به شهروندان ارائه دهند. آنها همچین قادرند به سنسورها و دوربینهایی مجهز شوند که توانایی تشخیص رفتارهای مشکوک را دارند و در صورت لزوم هشدار میدهند.
از کیوسکهای هوشمند در عین حال میتوان برای ارائه طیف وسیعی از خدمات سرگرمی و فرهنگی استفاده کرد. آنها میتوانند به نمایشگرهای تعاملی و محتوای چندرسانهای مجهز شوند که تاریخ و فرهنگ محلی را به نمایش میگذارد. حتی میتوان از آنها برای دسترسی به کتابخانههای دیجیتال و سایر منابع آموزشی استفاده کرد.
کیوسک های عمومی نیز ابزار مهمی برای جمع آوری دادهها در مورد استفاده از خدمات و امکانات عمومی هستند. آنها می توانند به سنسورها و دوربینهایی مجهز شوند که میتوانند عبور و مرور آدمها و سایر الگوهای استفاده را تشخیص دهند. از این اطلاعات میتوان برای بهبود طراحی و مدیریت فضاها و خدمات عمومی استفاده کرد. در مجموع، یکی از مزایای کلیدی استفاده از کیوسکهای هوشمند به عنوان بخشی از ماتریس گسترده شهر هوشمند این است که میتوان آنها را برای رفع نیازهای منحصر به فرد هر شهر به صورت سفارشی استفاده کرد.
با کیوسک هوشمند، درگیر ترافیک نخواهید شد
کیوسک هوشمند یا کیوسک تعاملی به عنوان تابلوهای راهنما، میتواند در بخشهای پرتردد برای رفع شلوغیهای پیشبینی شده و پیشبینی نشده بسیار مفید واقع شود:
سیستمهای دیجیتال هوشمندسازی شده میتوانند جای تابلوهای سنتی در شهرها را بگیرند
انواع مختلف کیوسک هوشمند همیار و همکار خوبی برای سیستمهای ناوبری هستند
امروزه کانون توجه و جلب مخاطب در تبلیغات و تابلوهای هوشمند حرف اول را دارد
کیوسکها یا صفحات نمایش هوشمند اطلاعات را توسط حسگرهای مختلف ترافیکی دریافت کرده و اطلاعات به دست آمده را پس از تحلیل، بدون درنگ و به صورت آنلاین به نمایش میگذارند. سیستم کیوسک های هوشمند از اینترنت اشیاء نیز بهره میبرد. آنها مسیرهای جایگزین را با زمان حدودی آن تخمین میزنند، دادهای که باعث صرفه جویی در زمان عبور و مرور، و در نتیجه کاهش استرس رانندگان میشود.
ترافیک، مشکل اصلی اکثر کلان شهرهای جهان
مدیریت کارآمد ترافیک می تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد.
سیستم کنترل ترافیک هوشمند بر اساس یک اصل ساده است:
“یک ماشین فقط در صورتی می تواند جلوتر برود که فضایی برای آن وجود داشته باشد” و “چراغ ها تا زمانی که ماشین های فعلی گذر نکرده اند سبز می ماند”.
با قرار دادن سنسورها در هر ورودی و خروجی از یک تقاطع و نظارت بر تعداد خودروهای حاضر در تقاطع، می توان ترافیک را بسیار کارآمد کرد.
کاربرد خوبی در پردازش سیگنال دیجیتال وجود دارد اما مزیت مطلق چنین سیستمی تنها در صورتی محسوس خواهد بود که هر تقاطع در یک شهر توسط این سیستم کنترل شود.
تعامل با شهروندان از طریق تصویر و پیام
کیوسکهای تاچ یا تابلوهای دیجیتال را میتوان رابط بین شهردار و مردم دانست. کیوسک های تعاملی وظیفه اطلاعرسانی در مورد خدمات شهری را برعهده دارد و شهروندان میتوانند از قسمتهای مشخص شده در کیوسک برای ارسال پیام و درخواست خود بهره ببرند.
اطلاعرسانیهایی مثل برگزاری رویدادهای فرهنگی یا تشویق مردم به استفاده از وسایل حملونقل عمومی و دیگر پیامهای عمومی همگی میتوانند توسط کیوسکها منتشر شود.
این اتفاق میتواند مردم را در امور شهری مشارکت داده و اهمیت شهروندی آنها را برای مدیران شهری دوچندان جلوه دهد.
تبادل نظر و دریافت بازخوردهای مستقیم از جمله روشهایی است که میتواند اعتماد مردم با مدیران خود را پررنگتر سازد.
فایده مدیریت هوشمند ترافیک
ایمنی ترافیک شهر
ساده سازی و دسترسی همگانی
کاهش ازدحام کیفیت هوای بهتر
کنترل ترافیک کارآمد
شهر زنده هست و با تکنولوژی، بهتر اداره می شود
وجود نمایشگرهای تعاملی که با دادههای برخط (آنلاین) و اطلاعات منحصر به فرد خود، ارتباط سودبخش و مفیدی با افراد و رانندگان برقرار میکنند برای هر شهری کارآمد است.
ورودی و خروجی هوشمند
اطلاع رسانی به افراد برای ورود به فضای جدید مثلا نوع مسیر، ورودی و خروجیهای جاده و میزان سرعت مجاز برای مدیریت بهتر ترافیک و بهرهمندی از تابلوهای پویا که با خلاقیت علائم جاده را نشان میدهند. به نظر میرسد مدیران شهری با توجه به رشد روز افزون فناوریهای جدید باید شهرها و جادههای خود را با سیستمهای ترافیک شهری مانند کیوسکهای اطلاع رسانی مجهز کنند.
کیوسکهای هوشمند و تابلوهایتعاملی دیجیتال برای جلب توجه و تصمیمگیری بهتر
همیشه برای سازندگان تابلوهای قدیمی توجه افراد یک دغدغه بزرگ بوده و هست. امروزه با ورود فناوری تابلوهای هوشمند میتوان گفت که نادیده گرفتن این نوع علائم به درصد بسیاری کمی رسیده. هر رانندهای در هنگام سفر خود یا حتی عابران پیاده مجذوب پویایی این نوع تکنولوژی میشوند که شاید بتوان گفت نادیده گرفتن آنها سخت یا محال است.
ال ای دی ترنسپرنت و نوآوری در صنایع تولید میکرو الایدی ها و پیشرفت چشمگیری داشته است. تولید بردهای چاپی نامرئی با بهرهگیری از متریال پلی استر و پلی امید و نگاه نوآورانه و آینده نگرانه تولیدکنندگان در صنایع الکترونیک، منجر به ساخت نسل جدیدی از نمایشگرهای ترنسپرنت یا شیشهای شده است.
نمایشگرهای ال ای دی شفاف یا ترنسپرنت (Transparent LED Screen) موادی شفاف مانند شیشه دارد و در عین حال وضوح تصویر و روشنایی آن بسیار بالاست. صفحات این نمایشگرها تمامرنگی هستند و یک ویژگی قابل توجهشان این است که حتی اگر به صفحه نزدیک شوید، تصویر همچنان وضوح خود را دارد.
درست بههمین دلیل این نمایشگرها هم در محیطهای بیرونی و هم در محیطهای داخلی در مجموعههای مختلف با کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند. نکته بسیار جالب این است که ال ای دیها در این نمایشگرها منبع انرژی مستقیم الکتریسیته نمیخواهند بلکه نور را از منابع نور پسزمینه در قالب انرژی دریافت میکنند و آن را مبتنیبر محتوا نمایش میدهند.
نسل قدیم ال ای دی های ترنسپرنت
تا قبل از این تکنولوژی transparent LED با بهرهگیری از LED beads یا الایدی های مهرهای یا هستهای موجب ساخت نمایشگرهایی با ساختار فیزیکی ماتریسی شده بود. سازه های قدیمی با سازه ای آلومنیومی بستری ایجاد میکرد تا این الایدی ها کنار هم نصب شوند. این سازه آلومنیومی پشت شیشه و ویترین فروشگاهها یا غرفهها نصب میشد و ضمن اجازه نمایش فضای پشت خود یک شبکه تقریبا نامرئی، تصویری را نیز ایجاد میکرد.
نسل جدید نمایشگرهای ترنسپرنت
تلفیق LED beads و متریال جدید و انعطاف پذیر invisible PCB که عمدتا پلیاستر و پلیآمیدها هستند باعث اتفاق جدیدی شد. ساخت محصول نوین شفاف یا ترنسپرنت که در یک طرف دارای چسب استیکر بوده و به راحتی به روی شیشه نصب میگردند نتیجه آن بود. این متریال بین 85 تا 95 درصد (نسبت به کیفیت) شفافیت و بین 5/2 تا 3 میلیمتر ضخامت دارد.
در همه مدلها پشت چسبدار بوده و در برخی تولیدات امکان برش آن طبق مدل مورد نظر وجود دارد. به نظر میرسد با تکمیل شدن فناوری در حوزه ویدئو وال، متخصصان به این فناوری جدید بیشتر بپردازند.
طراحی و ساخت بیش از 17دستگاه کیوسک لمسی در باغ کتاب تهران توسط پارس تاچ
مزایای داشتن کیوسک لمسی در مکان های پُر تردد
صفحه نمایش لمسی به بازدیدکنندگان تجربه علمی و عملی بسیار بیشتری برای استفاده از نمایشگاه هوشمند تعاملی شما را میدهد. راهحلهای مختلف صفحه لمسی و رسانه تعاملی توجه ها را به خود جلب و بازدیدکنندگان شما را قادر میسازد تا درباره طراحی هوشمند شما بیاموزند.
مخاطبان با نمایشگاههای شما وارد چالش می شوند تا یک تجربه واقعاً فراگیر و به یاد ماندنی در سامانه های سخت افزاری اینتراکتیو را تجربه کنند.
مخاطبان با بهره گیری از رسانه هوشمند می توانند داستان ها را بشنوند و اطلاعات را به شیوه های جالب تر و سرگرم کننده تر به اشتراک بگذارند.
همچنین موزه ها و نمایشگاه ها برای افراد مسن راه حل خوبی دارند.
برای آنها خواندن کاتالوگ ها، توضیحات کتبی و نمایش های ایستا، برایشان جالب نیست و ممکن است خسته کننده باشد
سالمندان با صفحه نمایش های لمسی که بخشی از راه حل های تعاملی است، می توانند تمام محتواها را به شیوهای خلاقانه تر و سرگرم کننده تر به نمایش بگذارند که مطمئناً توجه مخاطبان خود را جلب کرده و مجدد مخاطبان را به موزه دیجیتال جذب کنند.
طراحی و ساخت بیش از 100 کیوسک لمسی برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور توسط پارس تاچ
کیوسک لمسی و ارائه های چند رسانه ای
نمایشگرهای لمسی یا کیوسک تاچ از یک مانیتور یا کامپیوتر سنتی مفیدتراند.
سامانه های سخت افزاری هوشمند از استفاده برای نمایشگاه، کمک به ارائه دانش آموزان در یک موزه تا یک اتاق تجربه و بازی، می توانند راه بسیار مناسبی برای آموزش باشند.
دکوراسیون هوشمند از جمله صفحه لمسی یا کیوسک تاچ ابزار بسیار مفیدی برای نمایش محتوای دیجیتالی شما و راه حل تعاملی و استاندارد جدیدی برای جذب مخاطبان هستند
بازی های چند کاربره
با افزایش ساخت محیط های رسانه ای هوشمند تعاملی و سیستمهای نمایش چند لمسی رشد چشمگیری داشته.
در 10 سال گذشته، گزینهای جذاب به منظور استفاده از برنامههای تعاملی و چند کاربره برای مدرسهها، نمایشگاهها، موزه ها و بازیهای ویدیویی ایجاد شده.
مخاطبان و بازدیدکنندگان در سنین مختلف میتوانند در آزمون ها و چالش های تعاملی شرکت و محتوا را به شیوه بازیهای مختلف اجرا و تجربه کنند.
طراحی و ساخت کیوسک لمسی برای موزه ملی ملک توسط پارس تاچ
نقطه مهم تبلیغاتی
از کیوسک تاچ میتوان برای تبلیغات نیز بهره برد و نقطه توجه و پُر بازدید را روی صفحه نمایش لمسی به شکلهای مختلف ترکیب و آن را سرگرم کننده کرد.
ما می نوانبم این تکنولوژی را نوعی سرگرمی اطلاعاتی بنامیم و با اجرای های نوآورانه صفحه لمسی تعاملی آن را به یک بستر جذاب تبلیغات تبدیل کنیم.
مسیریابی
با استفاده از کیوسک تاچ یا همان صفحه لمسی به عنوان راه حل راهیابی، بار کارکنان اطلاعات را کاهش میدهد.
با این فناوری پیمایش و کاوش در نمایشگاه یا موزه خود را برای مهمانان ساده کنید.
شما میتوانید به مشتریان اجازه دهید مکانهای نمایش و غرفههای خاص را پیدا کنند.
مخاطبان می توانند کافهها، اتاقهای استراحت و سایر مکانهای مهم را در نمایشگاه هوشمند تعاملی شما بیابند.
نمایشگر لمسی و روزگاری که راه اندازی نمایشگاه هوشمند تعاملی با سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری اینتراکتیو به امری مهم برای دغدغه مندان عرصه دیجیتال سازی و هوشمندسازی تبدیل شده است.
این اهمیت روزافزون که از موارد آن می توان به طراحی دکوراسیون هوشمند اشاره کرد، دلایل منحصر به فرد خود را دارد که برخی از آن ها را در اینجا مطرح می کنیم
یکی از مهم ترین دلایلی که افراد به سراغ نمایشگرهای لمسی میروند این است که با وجود نمایشگرهای لمسی یا تاچ اسکرین کاربران دیگر نگران یادداشت برداری نیستند.
مخاطبان می توانند تمام توجه خود را بر روی محتوای دیجیتال قرار دهند.
زیرا تمامی محتواهای ارائه شده می توانند با هوشمند سازی ذخیره شده تا افراد به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.
به عبارت دیگر می توان گفت استفاده از نمایشگرهای لمسی در ساخت دکوراسیون هوشمند تعاملی باعث افزایش تمرکز می شود.
افراد مطمئن هستند که جلسات و محتواهای ارائه شده در پروتکل دیجیتال سازی ذخیره می شود و نیازی به عکس گرفتن با موبایل نیست و پس از اتمام جلسات افراد می توانند محتوا را با صدا و تصویر با کیفیت دریافت کنند.
طراحی و ساخت کیوسک لمسی(استند تاچ) برای مرکز خرید تیراژه توسط پارس تاچ
نمایشگر لمسی و صرفه جویی در هزینه
نمایشگرهای لمسی به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آن ها برای
شرکت ها
اداره های دولتی
بیمارستان ها
و موزه ها مقرون به صرفه باشد.
نصب این نمایشگرها برای متخصصین دیجیتال سازی بسیار راحت و برای راه اندازی آن به زیر ساخت خاصی در مکان نصب نیاز نیست.
نمایشگر لمسی به عنوان یک نمایشگر یکپارچه تعاملی برای نمایش و معرفی خدمات در محیط های پر رفت و آمد یک راه حل خوب و ایده آل برای شناخت خدمات است.
نمایشگر لمسی و امنیت عالی
نمایشگرهای لمسی بر روی سامانه های نرم افزاری تعاملی ایمن تولید شده اند.
بنابراین نحوه ساخت آن ها به گونه ای است که امنیت لازم را برای شما فراهم می کنند و دیگر نیازی نیست در ساخت نمایشگاه هوشمند خود نگران اطلاعات مهم باشید.
طراحی و ساخت نمایشگر لمسی برای پاویون ایران در اکسپو2020 دبی توسط پارس تاچ
نمایشگر لمسی یا کیوسک تاچ برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان
مواجهه بهتر با موزه ها، نمایشگاه ها، اداره ها و دیگر مکان های پربازدید می تواند باعث ایجاد مزیت های جدی رقابتی در طراحی محیط های رسانه ای هوشمند تعاملی باشد
افزایش ارتباطات، اطلاعات و تفاهم
افزایش پرسش و پاسخ را از طریق تعامل
استفاده از ویدیو برای گفتن داستان
مدرن و مرتبط نگه داشتن موزه ها را در عصر دیجیتال و هوشمندسازی
جهانیان به عصر دیجیتال قدم گذاشتهاند و کاربران با صفحه نمایش های بزرگ لمسی، امکانات بی پایانی در اختیار دارند.
موزه داران و نمایشگاه داران هم مزایای استفاده از فناوری صفحهنمایش لمسی برای نمایش نمایشگاههای خود را میبینند.
باتوجه به تکنولوژی های جدید محتوا می تواند به سرعت تغییر، حرکت و شکل بگیرد تا با هر موضوعی در نمایشگاه دیجیتال مطابقت کرده و شرایط کامل را برای کاربران فعال موسسات در همه سنین ایجاد و همچنین امکان تعامل یک یا چند نفر با نرم افزارها و ارائه های چندکاربره را فراهم کند.
حضور در یک تجربه رسانهای فراگیر یا فناوری ایمرسیو مدیا جذابیت بسیار دارد.
اما درمورد طراحی و راهاندازی این تکنولوژی باید طراحی متناسب با بازاریابی و کسب درآمد با مدل قبل و بعد ورود تکنولوژی تغییر کند.
برای ایجاد یک محیط رسانهای فراگیر و بهرهوریهای جدید آن، نمیتوان از برنامههای گذشته تجاری خود استفاده کرد و باید معیارهای مختلفی را مدنظر داشت.
باید تمام متغیرها را بررسی کرد تا به نقطهای برسیم که از ورود تکنولوژی جدید در کسب وکار خود غافلگیر نشویم.
و از قبل نوع مواجهه با آن را پیشبینی کرده باشیم.
برای مثال یک موزهدار باید در قیمت فروش بلیط خود تجدید نظر کند و نسبت به افزایش جذابیت موزه خود به بهای بلیط خود بیفزاید
زیرا به عبارتی بنای کسبوکار تغییر ملموسی داشته و حتما مردم با توجه به بازدید و بازخوردهای مثبت خود دلیل این افزایش را درک میکنند.
نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که روش تبلیغات هم بهتر است با مدل پیشین خود متفاوت باشد
در نظر داشته باشید که با ورود یک فناوری جدید دیگر نمیتوان به روشهای قبل تبلیغ کاغذی کرد زیرا مشتریان فناوریهای جدید با روشهای نوینتری جذب میشوند.
طراحی و ساخت سالن ایمرسیو مدیا در موزه سینما توسط پارس تاچ ( تصویر از مرحله تست)
ایمرسیو مدیا و شخصیسازی مبتنی بر دادهها:
تحقیقات و تجربیات در بخشهای فروش و مشتریمداری نشان دادهاند که وقتی با خریدار یا مشتری به نحوی برخورد میکنی که گویی او تنها مخاطب تو است، تاثیر شگرفی در کسبوکار افراد میگذارند.
زیرا مردم همیشه از منحصر به فرد بودن و توجههای انفرادی لذت میبرند و این دقیقا همان چیزی است که مشتری را دوباره به فروشنده و ارائه دهنده برمیگرداند.
حال همین مسئله را در مواجهه با فناوری ایمرسیو مدیا تصور کنید
شما وارد یک نمایشگاه یا یک موزه دیجیتال میشوید
یک بلندگو به شما با اسم کوچک خوشآمد میگوید
سپس وارد محیطی می شوید که رنگ دکوراسون هوشمند آن با رنگ لباس شما هماهنگ یا ست است
با هر قدم شما اتفاقات جدیدی در صحنههای نمایش رخ میدهد
و یا حتی ممکن است از تصویر شما در این نمایشها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده شود
خلاصه فضای عمومی تدارک دیده برای شما خصوصی شود.
واقعا شخصیسازی میتواند بیشترین بار معنایی مثبت را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاههای دیجیتال برعهده بگیرد و منجر به تعامل عمیقتر، افزایش فرصت برای فروش مجدد و بازدید مجدد و در نهایت وفاداری بیشتر به برند و محصول ارائه شده میشود.
ایمرسیو مدیا و توجه به لحظههای اجتماعی:
تکنیکهای تبلیغی متعددی برای تشویق مردم برای بازدید وجود دارد اما یک روش که از همه موثرتر و کم هزینهتر است.
تبلیغ فرد به فرد یا شیوه قدیمی دهان به دهان
که یک نفر پس از مصرف محصول یا بهرهمندی از یک خدمات در صورتی که از آن رضایت داشته باشد آنرا برای دیگران نیز توصیه میکند
اما امروزه روش قدیمی چرخیدن تبلیغی به دهان به دهان به روش جدیدی مانند:
موبایل به موبایل،
آیدی به آیدی
و یا پیج به پیج تبدیل شده
این روش قدیمی به روز شده بسیار در فناوریهای جدید و تکنولوژی مورد بحث ما یعنی ایمرسیو مدیا بسیار کارآمد و مفیدتر است
چرا که چرخهای را به وجود میآورد که محصول دیجیتال توسط تبلیغ دیجیتال معرفی شود
در حال حاظر هنوز چیز جدیدی جای تجربه مخاطب بر خدمات یا محصول را نگرفته است و بخش بزرگی از مصرف کنندگان ترجیح میدهند از نزدیک با خدمات یا محصول مواجهه شوند.
ایجاد لحظه های اجتماعی منحصر به فرد در تجربیات به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا هیجان خود را به اشتراک بگذارند و بازدیدخود را در رسانه های اجتماعی برای یک دیگر ارسال کنند. این تبلیغات اجتماعی به دست آمده می تواند یک اهرم بازاریابی عالی برای تقویت آگاهی عموم مردم باشد.
اگر بخواهیم ایمرسیو مدیا یا غوطهوری رسانهای را توصیف کنیم، سادهترین تعریف این است: رسانهای همه جانبه؛ اساساً مجموعهای از تجربیات دیجیتالی که به شما این احساس را میدهد که واقعاً در آن فضای شبیه سازی شده هستید. به طور دقیقتر، این محیط های شبیه سازی شده، دنیای فیزیکی و دیجیتال را ادغام می کنند و به کاربران اجازه میدهند تا با محتوا به روشهای شهودی و طبیعیتر تعامل داشته باشند.
ایمرسیو مدیا (immersive media) و درگیری حواس پنجگانه در فضاهای فیزیکی تنها یک تجربه از غوطهور شدن در محیطهای دیجیتال هست که یگ گام بلند در مسیر شخصیسازی هم میتواند باشد. رشد موسسات و زیست بومهای نوآور و خلاق گواه قصه پردازی و ساخت داستانهای جریان بازدید در نمایشگاهها و موزههاست که بر بستر هنر، فناوری و دیجیتال سازی، همراه با مشارکت بازدیدکنندگان رقم میخورد.
پیشرفت توقف ناپذیر
فناوری به نام ایمرسیو مدیا یا غوطهوری در فضای رسانه، تا امروز در رشد خود توقف نداشته و همواره در حال تکامل و پیشرفت است. اکثرا این تکنولوژی را برای سرگرمی میخواهند اما افراد و موسساتی که آن را برای پدیدههای نوین آموزش و یادگیری میخواهند نیز کم نیستند. البته چگونگی مواجهه ما با ایمرسیو مدیا نیز شایان اهمیت زیادی است.
گردآوری دادههای علمی، عملی مربوط به فناوری ایمرسیو مدیا در طول سال های اخیر هنوز هم ادامه دارد؛ با این حال در فضای غوطهوری رسانهای کماکان شاهد سرمایهگذاریهای بزرگی در عرصههای بین المللی بودهایم
که به این فضا سرازیر شدهاند.
صنعت درحال رشد
این صنعت پس از یک دوره یک ساله بسیار موفق و رشد محور در سال 2019، در حوزه سرگرمی به ارزش 61.8 میلیارد دلار رسید. رشدی که شامل جهش بزرگ در بازار پارک های موضوعی به ارزش 52 میلیارد دلار می شود. البته اندازه این صنعت، منهای پارک های موضوعی، 9.7 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. افزایش محبوبیت جریان سرگرمی و آموزش با رسانههای غوطهور و تجربیات هنری آن باعث اختلاف نظر شد که آیا اینها “هنر” هستند یا صرفا “سرگرمی!”
«اما یک چیز در مورد تکامل صنعت ایمرسیو مدیا باورنکردنی است و آن اینکه اختلاف بین این کلمات به سرعت در حال محو شدن است و بسیاری از چیزهایی که قبلاً سرگرمی دسته جمعی تلقی می شدند اکنون توسط خیلیها به عنوان هنر در نظر گرفته میشود و حتی هنرهایی که احتمالا برای برخی ناملموس بودهاند حالا شکلی به خود گرفتهاند که برای همه مردم سرگرمکننده و آموزنده باشند.»
فرصتی جدید برای هنردوستان
از طریق مدلهای کسبوکار نوظهور که توسط فناوری ایمرسیو مدیا یا همان رسانههای غوطهورشکل گرفته، هنرمندان فرصتهای جدیدی به دست میآورند. آنها با وفق دادن خودشان با تکنولوژیهای نوین میتوانند از راه هنر، روش امرار معاش جدیدی را شروع کنند و همگام با نیازهای پیرامونی خود پیش بروند.
رشد سرگرمیهای همهجانبه در بستر تکنولوژی ایمرسیو مدیا باعث جلب توجه مردم در انواع مکانها به نفع نمایشگاهدارانی شده که از فناوریهایی چون کیوسک لمسی و استند ایستاده یا محصولاتی چون ویدئو وال استقبال کرده اند. هتلها، موزهها، رستورانها و استراحتگاهها، کافیشاپها، نمایشگاههای دائم و موقت و حتی استادیومها در حال بررسیهای نهایی برای استفاده از ایمرسیو مدیا هستند و دلیل روشن پرداختن به آن ایجاد مدل های تجاری جدید برای افزایش درآمد و ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای کاری متعدد است.