ابعاد نمایشگر و مانیتور، یک جنبه مهم در خرید این محصول است. یک سری عوامل وجود دارد که در انتخاب ابعاد نمایشگر باید بدانید و مد نظر داشته باشید. در این مقاله نسبت ابعاد نمایشگرها مورد بررسی قرار گرفتهاند.
نسبت تصویر (Aspect Ratio):
یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب نمایشگر مناسب دانستن نسبت تصویر است. خواه به دنبال ویدئو وال باشید و خواه به دنبال تابلو اعلانات لمسی یا هر محصول دیگری که نمایشگر ردارد، اطلاع از نسبت تصویر پراهمیت تلقی می شود.
نسبت ابعاد نمایشگرها، همان نسبت کسری اندازه ی عرض به ارتفاع یک تصویر ویدئویی است. از آنجا که تولید فیلم یا عکس امروزه بر مبنای سیستم های ابعادی متفاوتی صورت می گیرد ، دانستن نسبت تصویر و مشخصات فیلم یا عکس مورد نظر در انتخاب نمابیشگر حائز اهمیت زیادی است.
برای مثال دیدن برنامه های شبکه هایی که با کیفیت HDTV (High Definition ) پخش می شوند روی نمایشگرهایی با نسبت ابعادی ۱۶:۹ (۱٫۷۸:۱) میسر است حال آنکه اگر بخواهید روی همین نمایشگر فیلم های سینمایی که با نسبت ۲٫۳۵:۱ یا ۱٫۸۵:۱ را تماشا کنید دو باند رول مشکی در پایین و بالای تصویر خواهید داشت .
نسبت های شناخته شده ی جهانی ابعاد نمایشگرها عموما به شکل های زیر بیان می شوند:
(۱:۱) Square , Slide (نسبت مربعی یا اسلاید) :
رایج ترین فرم نمایش اسلاید ها نسبت ۱:۱ می باشد که اساس ساخت پروژکتور های اورهد (Overhead Projectors) نیز هست .
(4:3) یا ( ۱٫۳۳:۱ ) :
به این نسبت ، نسبت استاندارد ، NTSC و آکادمیک نیز می گویند.
به نوعی نسل گدشته ی نسبت تصویری ۱۶:۹ بوده و تقریبا همه ی فیلم های کلاسیک با این نسبت تصویر تولید شده اند . با ظهور تلویزیون ها و مانیتورهای نسل قدیم این نسبت به عنوان نسبت صنعتی شناخته شد اما به محض شروع به ساخت فیلم های هالیوودی با نسبت سینمایی ۱:۸۵ ، نسبت ۴:۳ نیز جای خود را به نسبت های عریض تر داد .
(5:3) یا (۶۶:۱) :
این نسبت تصویری مربوط به فیلم های ۳۵ میلیمتری اروپایی بوده ودر سایر نقاط دنیا کاربردی نداشته است .
(۱۶:۹) یا (۷۸:۱) :
این نسبت تصویر که امروزه رایج ترین نسبت تصویر در دنیاست به عنوان HDTV عریض نیز شناخته می شود . نقطه ی اشتراک کلیه ی استانداردهای ۳۵ میلیمتری امریکایی ، اروپایی و ژاپنی بوده و پخش کلیه شبکه های ماهواره ای بر مبنای این نسبت می باشد .
استقبال جهانی برای انتخاب یک تلویزیون یا سینمای خانگی نیز معطوف به این نسبت تصویر است . مبنای تولید کلیه ی پروژکتور های HD امریکایی (۱۷۲۰*۱۰۸۰) برمبنای نسبت ۱۶:۹ است .
(۸۵:۱) :
این نسبت تصویر مربوط به فیلم های ۳۵ میلیمتری تئاتر گونه ی (Theatrical Film) امریکایی و اروپایی است .
(35:1) و (۲٫۴۰:۱) :
نسبت های سینمایی (Filmed in Panavision or Cinema Scope) بوده و عموما از سال ۱۹۷۰ وارد صنعت فیلم سازی شده اند .
Video Format (4:3 Aspect Ratio)
|
||
Image Diagonal | Image Height | Image Width |
6′ | 42.5″ | 56.5″ |
7′ | 50″ | 66.5″ |
100″ | 60″ | 80″ |
10′ | 72″ | 96″ |
11′ | 78″ | 104″ |
150″ | 87″ | 116″ |
15′ | 108″ | 144″ |
200″ | 118″ | 158″ |
210″ | 126″ | 168″ |
240″ | 141″ | 188″ |
HDTV Format (16:9 Aspect Ratio)
|
||
Image Diagonal | Image Height | Image Width |
65″ | 31.75″ | 56.5″ |
73″ | 36″ | 64″ |
82″ | 40.5″ | 72″ |
92″ | 45″ | 80″ |
106″ | 52″ | 92.5″ |
119″ | 58″ | 104″ |
133″ | 65″ | 116″ |
161″ | 79″ | 140″ |
184″ | 90″ | 160″ |
193″ | 94.5″ | 168″ |
220″ | 106″ | 188″ |
AV Format (1:1 Aspect Ratio)
|
||
Image Diagonal | Image Height | Image Width |
71″ | 50″ | 50″ |
85″ | 60″ | 60″ |
99″ | 70″ | 70″ |
119″ | 84″ | 84″ |
136″ | 96″ | 96″ |
153″ | 108″ (9′) | 108″ (9′) |
170″ | 120″ (10′) | 120″ (10′) |
204″ | 144″ (12′) | 144″ (12′) |
238″ | 168″ (14′) | 168″ (14′) |
272″ | 192″ (16′) | 192″ (16′) |
Widescreen Format (1.85:1 Aspect Ratio)
|
||
Image Diagonal | Image Height | Image Width |
99″ | 47″ | 87″ |
108″ | 50″ | 92″ |
120″ | 56″ | 104″ |
132″ | 63″ | 116″ |
162″ | 76″ | 140″ |
182″ | 86.5″ | 160″ |
190″ | 91″ | 168″ |
218″ | 102″ | 188″ |
وضوح یا دقت تصویر (Resolution):
کیفیت و وضوح تصویر هر پروژکتور رابطه ی مستقیمی با تعداد پیکسل های قابل نمایش آن پروژکتور دارد . پیکسل کوچک ترین جزء تفکیک پذیر یک تصویر است که به شکل نقطه چین های افقی و عمودی قابل رویت می باشد . میزان وضوح یک تصویر را بصورت ضرب تعداد پیکسل موجود در یک ستون در تعداد پیکسل موجود در یک سطر نشان می دهند .
Native Resolution
وضوح اصلی Native Resolution به تعداد پیکسل های قابل نمایش یک پروژکتور اطلاق می شود یعنی خروجی واقعی تصویر آن و وضوح ماکسیمم Maximum Resolution به بالاترین کیفیت سیگنال های ورودی قابل پردازش و پخش پروژکتور اطلاق می شود . این فاکتور بدین معناست که شما می توانید تصاویری با رزولوشن بالاتر از رزولوشن اصلی پروژکتور را به آن ارسال نمایید و پروژکتور پس از پردازش ، آن تصاویر را بر مبنای وضوح اصلی خود پخش می نماید .
در نمایش تصاویر مانیتور های کامپیوتر ، تلویزیون های خانگی و نمایشگر های قدیمی ۴ استاندارد SVGA, XGA, SXGA UXGA و در نمایشگرهای عریض ، ویدئو پروژکتورها و سینماهای خانگی از استاندارد های WVGA, WSVGA, WXGA WUXGA استفاده می شود که در جدول زیر به طور کامل تعریف شده اند .
وضوح تصویرResolution | تعداد پیکسل (افقیx عمودی) |
تعداد کل پیکسل ها |
SVGA | 800 x 600 | 480,000 |
XGA | 1024 x 768 | 786,000 |
SXGA | 1280 x 1024 | 1,311,000 |
UXGA | 1600 x 12000 | 1,920,000 |
WVGA | 854 x 480 | 410,000 |
WSVGA | 1024 x 576 | 590,000 |
WXGA | 1280 x 720 | 922,000 |
WUXGA | 1920 x 1200 | 2,304,000 |
کلام پایانی
موارد مرتبط با ابعاد و سایز نمایشگرها را با شما به اشتراک گذاشتیم. برای مشاهده مقالات مرتبط کلیک کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه سفارش از طریق صفحه تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.
همچنین نمونه کارها را میتوانید در بخش گالری وبسایت، آپارات پارس تاچ و اینستاگرام پارس تاچ مشاهده نمایید.