ایمرسیو مدیا، فناوری جذابی که آموزش، هنر و سرگرمی را متحول می‌کند!

12 خرداد 1403

اگر بخواهیم ایمرسیو مدیا یا غوطه‌وری رسانه‌ای را توصیف کنیم، ساده‌ترین تعریف این است: رسانه‌ای همه جانبه؛ اساساً مجموعه‌ای از تجربیات دیجیتالی که به شما این احساس را می‌دهد که واقعاً در آن فضای شبیه سازی شده هستید. به طور دقیق‌تر، این محیط های شبیه سازی شده، دنیای فیزیکی و دیجیتال را ادغام می کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا با محتوا به روش‌های شهودی و طبیعی‌تر تعامل داشته باشند.

ایمرسیو مدیا، هم سرگرمی و هم آموزش

ایمرسیو مدیا و درگیری حواس پنجگانه در فضاهای فیزیکی تنها یک تجربه از غوطه‌ور شدن در محیط‌های دیجیتال هست که یگ گام بلند در مسیر شخصی‌سازی هم می‌تواند باشد. رشد موسسات و زیست بوم‌های نوآور و خلاق گواه قصه پردازی و ساخت داستان‌های جریان بازدید در نمایشگاه‌ها و موزه‌هاست که بر بستر هنر، فناوری و دیجیتال سازی، همراه با مشارکت بازدیدکنندگان رقم می‌خورد.

پیشرفت توقف ناپذیر

فناوری به نام ایمرسیو مدیا یا غوطه‌وری در فضای رسانه، تا امروز در رشد خود توقف نداشته و همواره در حال تکامل و پیشرفت است. اکثرا این تکنولوژی را برای سرگرمی می‌خواهند اما افراد و موسساتی که آن را برای پدیده‌های نوین آموزش و یادگیری می‌خواهند نیز کم نیستند. البته چگونگی مواجهه ما با ایمرسیو مدیا نیز شایان اهمیت زیادی است.

گردآوری داده‌های علمی، عملی مربوط به فناوری ایمرسیو مدیا در طول سال های اخیر هنوز هم ادامه دارد؛ با این حال در فضای غوطه‌وری رسانه‌ای کماکان شاهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در عرصه‌های بین المللی بوده‌ایم

که به این فضا سرازیر شده‌اند.

صنعت درحال رشد

این صنعت پس از یک دوره یک ساله بسیار موفق و رشد محور در سال 2019، در حوزه سرگرمی به ارزش 61.8 میلیارد دلار رسید. رشدی که شامل جهش بزرگ در بازار پارک های موضوعی به ارزش 52 میلیارد دلار می شود. البته اندازه این صنعت، منهای پارک های موضوعی، 9.7 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. افزایش محبوبیت جریان سرگرمی و آموزش با رسانه‌های غوطه‌ور و تجربیات هنری آن باعث اختلاف نظر شد که آیا این‌ها “هنر” هستند یا صرفا “سرگرمی!”

«اما یک چیز در مورد تکامل صنعت ایمرسیو مدیا باورنکردنی است و آن اینکه اختلاف بین این کلمات به سرعت در حال محو شدن است و بسیاری از چیزهایی که قبلاً سرگرمی دسته جمعی تلقی می شدند اکنون توسط خیلی‌ها به عنوان هنر در نظر گرفته می‌شود و حتی هنرهایی که احتمالا برای برخی ناملموس بوده‌اند حالا شکلی به خود گرفته‌اند که برای همه مردم سرگرم‌کننده و آموزنده باشند.»

 

ایمرسیو مدیا

فرصتی جدید برای هنردوستان

از طریق مدل‌های کسب‌وکار نوظهور که توسط فناوری ایمرسیو مدیا یا همان رسانه‌های غوطه‌ورشکل گرفته، هنرمندان فرصت‌های جدیدی به دست می‌آورند. آنها با وفق دادن خودشان با تکنولوژی‌های نوین می‌توانند از راه هنر، روش امرار معاش جدیدی را شروع کنند و همگام با نیازهای پیرامونی خود پیش بروند.

رشد سرگرمی‌های همه‌جانبه در بستر تکنولوژی ایمرسیو مدیا باعث جلب توجه مردم در انواع مکان‌ها به نفع نمایشگاه‌دارانی شده که از فناوری‌هایی چون کیوسک لمسی و استند ایستاده یا محصولاتی چون ویدئو وال استقبال کرده اند. هتل‌ها، موزه‌ها، رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، نمایشگاه‌های دائم و موقت و حتی استادیوم‌ها در حال بررسی‌های نهایی برای استفاده از ایمرسیو مدیا هستند و دلیل روشن پرداختن به آن ایجاد مدل های تجاری جدید برای افزایش درآمد و ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای کاری متعدد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *